سیمان به زودی از سبد حمایتی خارج می‌شود

این بازار چه موقع به تعادل می‌رسد؟

احمد بختیار - یک مقام وزارت صنایع و معادن که تمایلی نداشته نامی از او برده شود، گفته است: به زودی سیمان از سبد حمایتی دولت خارج می‌شود.

وی شرایط این خروج را «متعادل‌ شدن عرضه و تقاضای سیمان» دانسته است.بحث خروج سیمان از سبد حمایتی این روزها آن قدر خسته‌کننده شده که کمتر کسی به نجات یافتن سیمان از دامان پر مهر و محبت دولت آن هم در آینده‌ای نزدیک باور داشته باشد.با اندک تاملی در آن بخش می‌توان دو نکته را مورد توجه قرار داد:این مقام مسوول گفته است با متعادل شدن عرضه و تقاضا، سیمان از سبد حمایتی خارج می‌شود.اما هم تولیدکنندگان و هم آگاهان بازار سیمان می‌دانند بازاری که هم‌اکنون از آن سخن می‌رود، به سختی به تعادل می‌رسد چرا که رانت شیرین آن موضوعی نیست که دلالان به سادگی از کنار آن بگذرند.معاون معدنی وزیر صنایع و معادن در ابتدای امسال گفت: قیمت‌گذاری دولتی سیمان سبب ایجاد رانت ۱۰۰۰میلیارد تومانی برای دلالان می‌شود.از همین رو دلالان هیچ گاه اشتهای خود را برای خریدهای کلان و فروش آن در بازار آزاد از دست نمی‌دهند و همواره بازار را با نوعی کمبود مصنوعی مواجه می‌سازند.هر چند گفته شده تا پایان امسال نزدیک به ۶میلیون تن به ظرفیت تولید فعلی سیمان (۳۵میلیون تن) اضافه می‌شود.تولیدکنندگان سیمان نیز به نیکی بر این امر واقفند اما تاکنون مسوولان تصمیم‌ساز صدای آنها را نشنیده‌اند.

پیش از این نیز در دولت هشتم سخنانی از این دست گفته می‌شد و حتی کار بدانجا رسید که اعلام شد سیمان از سبد حمایتی خارج شد اما نکته آن بود که این محصول درون چاه عمیق‌تری به نام سبد کالاهای حساس افتاده بود هر چند بعدها مجددا وارد سبد کالاهای حمایتی دولت شد.عمده‌ترین نگرانی دولت از بابت آزادسازی نرخ این محصول افزایش جهشی قیمت سیمان برای مصرف‌کنندگان است.واقعیت این است که مصرف کننده تاکنون نتوانسته غیر از قیمتی که دلال‌ها برای او تعیین می‌کنند سیمان تهیه کند.این در حالی است که دلالان همواره برنده این تصمیم دولت بوده‌اند و در بهشت خود آزادانه قدم زده‌اند.حال سوال این است که آیا این بازار با چنین مشخصاتی در آینده‌ای نزدیک به تعادل می‌رسد؟ گروه صنعت و معدن- یک مقام مسوول وزارت صنایع و معادن از خارج شدن سیمان از سبد حمایتی در آینده نزدیک خبر داد.

وی که نخواست نامش فاش شود، به فارس گفت: به زودی تولید این محصول در کشور متعادل خواهد شد و سیمان از سبد حمایتی خارج خواهد شد.

این در حالی است که یکی از کارشناسان دفتر شورای اقتصاد اظهار داشت: بحث سیمان در شورای اقتصاد هنوز نهایی نشده است.

رحیم احمد‌وند، مدیرکل دفتر تحقیقات و تولیدی معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد نیز در این رابطه گفت: بحث سیمان هنوز در مرحله تصمیم‌گیری است و مشخص نیست از سبد حمایتی خارج شود.

وی تاکید کرد: تصمیم‌گیری قطعی هنوز صورت نگرفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با گذشت مدت زمان طولانی هنوز شورای اقتصاد درباره سیمان تصمیم نگرفته است، یادآور شد: سیمان یک کالای استراتژیک است و تاثیر زیادی بر روی قیمت سایر کالاها به ویژه در بخش مسکن و ساخت‌و‌ساز کشور دارد.

وی گفت: بر این اساس نمی‌توان بدون انجام کارشناسی دقیق درباره آن تصمیم گرفت. لازم است برای تصمیم‌گیری درباره این کالای حساس تمام جوانب سنجیده شود.

احمد‌وند در عین حال تصریح کرد: این بحث لزوما در شورای‌اقتصاد مطرح نیست بلکه در مجموعه دولت مطرح است و دستگاه‌هایی که متولی صنعت هستند پیگیر خروج سیمان از سبد حمایتی هستند.

وی گفت: در هر‌ حال مجموعه تصمیم‌گیر با توجه به حساسیت این کالا تلاش می‌کنند با کارشناسی بیشتری به جمع‌بندی برسد و به همین دلیل زمانبر خواهد شد.

این در حالی است که مسوول کمیته اقتصادی دولت نیز در این باره گفته است: هنوز درباره خروج سیمان از سبد حمایتی تصمیم‌گیری نشده است.

در حالی که کارخانه‌های سیمان خواستار آزاد‌سازی قیمت و تعیین قیمت این کالا در بازار رقابت هستند، وزارت بازرگانی به منظور حمایت از مصرف‌کننده و جلوگیری از افزایش قیمت خواستار کنترل و تعیین قیمت سیمان توسط دولت است.

۳ واحد سیمانی تامین اجتماعی تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرعامل سیمان فارس و خوزستان از افزایش ۱۶درصدی تولید در مجموعه واحد‌های سیمان تامین اجتماعی طی ۸ ماه نخست سال‌جاری و به بهره‌برداری رسیدن سه واحد سیمانی در این مجموعه تا پایان سال خبر داد.

محمدرضا حیدری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: مجموعه سیمان تامین اجتماعی که در حال حاضر تولید ۴۲درصد سیمان کشور را بر عهده دارد، دارای مجموعه بزرگ سیمان فارس و خوزستان است و در واقع این واحد بزرگ‌ترین مجموعه سیمانی هلدینگ تامین‌اجتماعی به شمار می‌رود.

وی خاطر نشان کرد: این هلدینگ در عین حال جابه‌جایی سهامی را نیز در دستور کار دارد که این جابه‌جایی تا پایان سال سهم سیمان فارس و خوزستان از بازار کشور را به ۴۶درصد خواهد رساند.

حیدری یادآور شد: تولید ۸ ماهه سیمان کشور در سال‌جاری حدود ۲۳‌میلیون تن بوده است که ۵/۹‌میلیون تن آن سهم تولید سیمان تامین اجتماعی بوده است.

حیدری اضافه کرد: سیمان تامین اجتماعی همچنین‌تنها مجموعه‌ای است که امسال ۳واحد سیمانی را به بهره‌برداری می‌رساند، نخست سیمان فیروزکوه که به بهره‌برداری رسیده است، دوم سیمان زنجان که اواخر دیماه به بهره‌برداری می‌رسد و واحد سیمان ساوه که امیدواریم این واحد نیز تا اواخر دی‌ماه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی گفت: این نیز موفقیت دیگری ‌است و امیدواریم افتتاح و بهره‌برداری این سه واحد سبب شود تعادلی در عرضه و تقاضای بازار ایجاد شده و به‌دست دولت نهم برای همیشه مشکل کمبود سیمان در کشور حل شود.

حیدری خاطرنشان کرد: سیمان تامین اجتماعی در سال ۸۵ در شرکت‌های شاهرود، قاین و ارومیه نیز افزایش ظرفیت داشته است به عبارتی روزانه در شاهرود ۵۰۰‌تن، در قاین ۴۰۰‌تن و در ارومیه ۷۰۰‌تن ظرفیت تولید را افزایش دادیم که موفقیتی بزرگ است.

مدیرعامل سیمان فارس و خوزستان گفت: ظرفیت فعلی تولید سیمان تامین اجتماعی سالانه ۱۵‌میلیون تن است و تولید ۱۳‌میلیون‌ تن نیز در طرح‌های توسعه و افزایش ظرفیت در دستور کار قرار دارد، بر این اساس ظرف ۲ سال آینده ظرفیت تولید مجموعه سیمان تامین اجتماعی به ۲۸ میلیون تا ۳۰‌میلیون تن خواهد رسید.

حیدری ابراز امیدواری کرد ظرفیت ۳۶‌میلیون تنی سیمان کشور تا سال ۱۳۹۰ به ۹۰‌میلیون تن برسد.