به کوشش پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر طرح مطالعات سیستماتیک فرآوری کان‌سنگ مس طارم جهت بهینه‌سازی روش فروشویی برای تولید مس و افزایش راندمان فرآیند تولید آن اجرا شد. به گزارش «ایسنا»، مهدی ایران‌نژاد، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی معدن، متالورژی و نفت دانشگاه صنعتی امیرکبیر، هدف از اجرای این پروژه را زمینه‌سازی برای بهره‌برداری از پتانسیل‌ها و ذخایر کوچک مس در سطح کشور، توسعه واحدهای کوچک فرآوری، ایجاد اشتغال در مجموعه‌های کوچک و محروم و توسعه فناوری هیدرومتالورژیکی برای این تیپ ذخایر معدنی عنوان کرد.

وی گفت: با توجه به این که کان‌سنگ مس منطقه طارم در یک منطقه محروم واقع شده است، ازاین‌رو بهره‌برداری از آنها علاوه بر ایجاد اشتغال بومی از نظر رونق اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز تاثیر فراوانی در منطقه خواهد داشت و بهره‌برداری از ذخایر این منطقه به انتقال تکنولوژی به منطقه طارم و ارتقای سطح آگاهی منطقه منجر خواهد شد. ایران‌نژاد، در ادامه با اشاره به ویژگی‌های

کان‌سنگ مس منطقه طارم اظهار داشت: کان‌سنگ مس منطقه طارم از جمله ذخایر اکسیدی مس محسوب می‌شود که پس از انحلال در اسید به انتقال یون‌های مس به محلول منجر شده و سپس مس از محلول بازیابی می‌شود. وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به افزایش قیمت مس، این پروژه از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است و با توجه به کوچک بودن ذخایر و نیاز به سرمایه‌گذاری کمتر در این پروژه امکان بهره‌برداری توسط بخش‌خصوصی راحت‌تر است که زمینه کارآفرینی و اشتغالزایی را نیز در منطقه فراهم می‌کند.