ارقام صادراتی وزارت صنایع و معادن از آمار گمرک پیش افتاد

گروه صنعت و معدن- صادرات بخش صنعت و معدن در ۸ماه امسال به ۴میلیارد و ۱۰۱میلیون دلار رسید. گزارش خبرنگار ما حاکی است، در حالی که گزارش‌های گمرک نشان می‌دهد، تا پایان آبان ماه امسال، ارزش صادرات بخش صنعت به ۵۲۶/۳میلیارد دلار و بخش معدن به ۵۷۵میلیون دلار رسیده، دفتر معاونت بین‌الملل وزارت صنایع و معادن روز گذشته گزارش داد، رقم صادرات بخش صنعت و معدن تنها در ۷ماه نخست سال (تا پایان مهر ماه) از ۶میلیارد دلار عبور کرده است.

در گزارش وزارت صنایع و معادن آمده، محصولات پتروشیمی و گازها نیز مربوط به بخش صنعت و معدن است و همین عامل سبب رشد قابل توجه ارزش صادرات بخش صنعت و معدن شده است.

به گزارش وزارت صنایع و معادن بیشترین ارزش صادرات مربوط به بخش پتروشیمی (میعانات گازی و قیر) است و پس از آن آهن‌آلات و فولاد قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد، در مدت ۸ماه سال‌جاری، ۴میلیارد و ۱۰۱میلیون دلار کالای صنعتی و معدنی از ایران صادر شده است.در این مدت افزون بر ۷۷۴میلیون دلار آهن‌آلات و فولاد به خارج کشور صادر شد. این رقم در مقایسه با میزان صادرات آهن‌آلات سال گذشته نزدیک به ۶درصد کاهش یافته است.سهم صادرات این محصولات از صادرات غیرنفتی کشور به مرز ۸درصد رسید. این در حالی است که میعانات گازی ۲/۲۴درصد از صادرات کالاهای غیرنفتی را بر عهده دارند.طبق گزارش گمرک، مابقی محصولات صنعتی و معدنی تنها سهمی در محدوده یک‌درصد (و کمتر از آن) را در اختیار دارند.