گروه صنعت و معدن- با بهره‌برداری از طرح‌های در دست اجرای سیمان، رتبه کشورمان در تولید این ماده معدنی ۷ پله صعود خواهد کرد. به گزارش ایسنا، در حال حاضر کشورمان پس از چین، آمریکا، ژاپن، کره‌جنوبی، اسپانیا، ایتالیا، روسیه، برزیل و ترکیه در رتبه یازدهم تولید سیمان قرار گرفته است. در صورتی که با بهره‌برداری از طرح‌های جدید با ظرفیت ۴۸میلیون تن، ایران در رتبه چهارم جهان خواهد ایستاد. چرا که ظرفیت تولید این محصول به ۸۰ میلیون تن خواهد رسید.

محمدرضا مس فروش، مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن پیشتر با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای تولید ۲/۳۵میلیون تن سیمان، از افزایش ظرفیت تولید این محصول تا ۴۲میلیون تن تا پایان امسال خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا پایان سال محقق شود و علاوه بر این، تکمیل ۲۴ واحد سیمانی که مورد موافقت رییس‌جمهور قرار گرفته، به بانک مرکزی ابلاغ شده است که امیدواریم با تکمیل این طرح‌ها با مشکل کمبود سیمان در پایان سال آینده مواجه نشویم.

براساس برنامه‌ریزی انجام شده، میزان تولید سیمان تا پایان امسال ۳۵میلیون و ۲۰۰هزار تن برآورد می‌شود که با توجه به طرح‌های توسعه‌ای در حال حاضر به طور کامل محقق خواهد شد. همچنین ظرفیت اسمی تولید سیمان کشور تا پایان سال از ۳۵میلیون تن فعلی به بیش از ۴۰میلیون تن خواهد رسید.

از سویی در حال حاضر حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰هزار تن کلینکر مازاد در واحدهای سیمانی کشور موجود است که در صورت تبدیل آن به سیمان و تعیین قیمت قابل قبول برای آن توسط وزارت بازرگانی، مشکل کمبود این محصول برطرف خواهد شد.