گروه صنعت و معدن- انگار تبلیغات میان برنامه در یکی از سریال‌های طنز شبانه تلویزیون و سفارش‌های مکرر مسوولان شرکت گاز به مردم درخصوص صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی تاثیری در میزان مصرف گاز در روزهای سرد زمستان نداشته است، زیرا افت فشار در خطوط لوله‌های گازرسانی شهری، مردم شهرستان‌های جنوبی و غربی کشورمان را با مشکل تامین انرژی گرمایی روبه‌رو کرده است. این نارسایی در گازرسانی به مردم در سردترین روزهای سال اینک صادرات گاز را نیز مختل کرده است.

شاید گاز طبیعی در کشوری که مقام دوم ذخیره‌گازی دنیا را در اختیار دارد، باید از سال آینده و با شروع فصل سرما سهمیه‌بندی شود تا مردم شهرهایی که در انتهای مسیر لوله‌های گازرسانی قرار دارند، مجبور نشوند شب‌های سرد را تا صبح بلرزند. قطع گاز در کشور با شروع فصل سرما از یکی از شهرک‌های صنعتی اطراف تهران شروع شد. این قطعی که گویا هم‌اکنون در این شهرک برطرف شده در روزهای اخیر دامن شهرهای مرزی کشورمان را نیز گرفته است.

گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد از قطعی و کمبود گاز طبیعی در کشور در روزهای اخیر حاکی است که اولویت به طوری که قطع گاز ابتدا با کارخانه‌های صنعتی است. گاز مورد نیاز صنایع قطع می‌شود تا فشار در لوله‌های گازرسانی به منازل تقویت شود. اما گویا این راه‌حل در روزهای گذشته که دمای هوا در برخی شهرها پایین‌تر از ۲۰ درجه سانتیگراد را تجربه کرده موثر نبوده، زیرا شهرهایی همچون سمنان، بوکان، میاندوآب، پیرانشهر و سرودشت، سقز و بانه و سنندج همچنان با مشکل قطع گاز مواجه هستند.

کمبود گاز در روزهایی که مردم بیشتر از همیشه به این سوخت طبیعی احتیاج دارند، باعث شده نمایندگان شهرهای غربی و جنوبی در تذکری به وزیر نفت بر لزوم پیش‌بینی و ذخیره گاز و تسریع در امر گازرسانی تاکید کنند.

اگر صرفه جویی نکنید قطعی گاز تشدید می شود!

این در حالی است که مدیرعامل شرکت ملی گاز روز گذشته هشدار داد اگر مردم صرفه‌جویی نکنند، مشکل قطعی گاز تشدید می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: با توجه به اینکه تمامی پالایشگاه‌های کشور با حداکثر توان مشغول تولید گاز هستند، اگر مردم در مصرف گاز صرفه‌جویی نکنند مشکل افت فشار یا قطعی گاز تشدید خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سید رضا کسایی‌زاده اظهار داشت: هم‌اکنون بالاترین میزان مصرف گاز کشور به رقم ۳۵۲میلیون مترمکعب در بخش‌های خانگی و تجاری رسیده که در مقایسه با سال گذشته بسیار رشد داشته است.

وی افزود: در زمستان سال گذشته و در اوج مصرف گاز، رقم ۳۱۴میلیون مترمکعب را داشتیم، در حالی که هم‌اکنون ما در اوج مصرف نیز قرار نداریم و به رقم ۳۵۲میلیون مترمکعب رسیده‌ایم. ۸۸درصد گاز کشور در بخش‌های خانگی و تجاری مصرف می‌شود که نشان دهنده مصرف بی‌رویه و سرمای بیش از حد می‌باشد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز تصریح کرد: سرمای امسال واقعا در کشور بی‌سابقه بوده که حتی در استان‌های غربی، دما به ۳۰درجه زیر صفر رسیده است. افزایش مصرف کنونی ناشی از مصرف بی‌رویه، طرح‌های توسعه گازرسانی و افزایش برودت نسبت به سال‌های گذشته است.

کسایی‌زاده افزود: پیش‌بینی مصرف گاز بستگی به دمای هوا دارد. به ازای هر یک درجه سانیتگراد کاهش دما، ۱۲میلیون مترمکعب افزایش مصرف داریم. با توجه به تجارب سال قبل برای استان‌های سردسیر، پیش‌بینی‌هایی از قبل انجام شده و سوخت زمستانی در اختیار آنها قرار گرفته است. در حال حاضر حدود ۴۱۴میلیون مترمکعب گاز در روز به انضمام گاز وارداتی از ترکمنستان به خطوط لوله داخلی تزریق می‌شود. وی تصریح کرد: بیشترین میزان مصرف گاز کشور مربوط به تهران است که روزانه حدود ۱۰۰میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کند.

وزیرنفت: مردم محبت کنند صادرات قطع شده جبران می شود

مشکل تامین گاز در کشور در این روزهای سرد سال صدور گاز طبیعی به یکی از کشورهای همسایه را نیز مختل کرد.

وزیر نفت گفت: برودت شدید هوا در روزهای اخیر و افزایش مصرف گاز کشور، سبب شد صادرات گاز به ترکیه متوقف شود.

سید کاظم وزیری هامانه اظهار داشت: امسال بارندگی و سرما یک ماه زودتر از همیشه آغاز شد و درجه حرارت نیز به‌دنبال آن به شدت کاهش یافت و لذا شهرهایی که در انتهای خط لوله قرار دارند با افت یا قطعی گاز مواجه شدند.

وزیر نفت تصریح کرد: اگر مردم محبت کنند و فقط اندکی در مصرف گاز صرفه جویی کنند، اطمینان می‌دهم نه تنها قطعی گاز برطرف می‌شود، بلکه صادرات قطع شده ما نیز جبران خواهد شد. به هر حال با ترکیه قرارداد دراز مدتی داریم، ولی متاسفانه نتوانسته‌ایم تعهد خود را به‌دلیل موارد فوق انجام دهیم. حتی روز گذشته با وزیر انرژی ترکیه صحبت کردم و قول دادم در اولین فرصت این مساله جبران شود.

وی یادآور شد: صادرات گاز به ترکیه عملا از ۴-۳روز پیش قطع شده است که با راه‌اندازی پالایشگاه پارسیان و تغییر اوضاع جوی تا اواخر هفته آینده صادرات گاز به ترکیه را از سر خواهیم گرفت.

وزیر نفت تصریح کرد: پالایشگاه پارسیان در ۲ فاز راه‌اندازی خواهد شد که فاز اول تا اواسط هفته آینده با ۱۰میلیون مترمکعب گاز و فاز دوم با ۲۵میلیون مترمکعب و در مجموع با ۳۵میلیون مترمکعب گاز در روز راه‌اندازی خواهد شد. این موارد فنی و اجرایی است و در صورت عدم بروز شرایط خاص، محقق می‌شود.