افزایش و آزادسازی قیمت آرد موجب شد که قیمت ماکارونی تا ۳۰درصد گران شود. مدیرعامل یک واحد تولیدکننده ماکارونی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری موج، با اعلام این خبر افزود: قیمت آرد تا شهریورماه امسال کیلویی ۱۶۰تومان بود و پس از آزادسازی آن با ۱۰۰ درصد افزایش به کیلویی ۳۱۰تومان رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین گندم‌ ما سست است که نیاز به اضافه کردن حدود چهار تا پنج درصد گلوتن دارد و گلوتن نیز از آرد تولید می‌شود که پس از آزادسازی قیمت آرد، قیمت آن نیز از کیلویی ۷۰۰ تومان به یک‌هزار و ۲۰۰تومان رسیده است.

مهندس ناطقی با اشاره به اینکه در ابتدای سال‌جاری نیز شاهد افزایش ۲۵درصدی دستمزدها بودیم، بیان کرد: قیمت ماکارونی در آن زمان تغییری نکرد، چرا که افزایش نرخ دستمزدها قابل تحمل بود.

عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت ماکارونی ادامه داد: با افزایش ۱۰۰درصدی قیمت آرد، انجمن صنفی کارفرمایان صنعت ماکارونی پس از جلسات متعدد تصمیم گرفت که به منظور پوشش این افزایش قیمت، نرخ ماکارونی را تا ۳۰درصد افزایش دهد.

وی یادآور شد: دولت تا قبل از شهریورماه امسال به آرد صنعتی یارانه می‌داد و در حالی‌که قیمت تمام شده آرد ۳۰۰تومان بود، آرد به قیمت کیلویی ۱۶۰تومان در اختیار واحدها قرار می‌گرفت.

وی در پاسخ به اینکه «آیا با آزادسازی قیمت آرد صنعتی شرایط تولید بهتر شده است» گفت: باید بگویم که در این شرایط تولید بهتر خواهد شد چرا که کارخانه های تولیدکننده مجبورند کیفیت آرد و در نتیجه محصول تولیدی (ماکارونی) را بالا ببرند تا مشتری داشته باشند.

ناطقی ادامه داد: همچنین مختار بودن واحدها برای تهیه آرد مورد نیاز خود منجر به ایجاد رقابت سالم‌تری بین کارخانه های تولیدکننده ماکارونی می‌شود.

وی در خصوص مشکلات این صنعت، متذکر شد: مشکل اصلی ما کمبود نقدینگی است، چرا که وقتی دولت قیمت آرد را دو برابر

می کند باید به فکر افزایش نقدینگی کارخانه های نیز باشد، به‌طوری که در حال حاضر تامین سرمایه در گردش کارخانه های تولید‌کننده ماکارونی، بیسکویت، شکلات و... بزرگ‌ترین معضل آنها است.

وی در خصوص اینکه آیا حضور سرمایه‌گذاران در صنعت ماکارونی توجیه اقتصادی دارد یا خیر؟ گفت: هم اکنون مصرف سرانه ماکارونی در ایران چهار کیلوگرم است که با توجه به خواص ماکارونی تهیه شده از آرد سمولینا این محصول می‌تواند جایگزین مناسبی برای نان و برنج باشد.

ناطقی در ادامه خاطرنشان کرد: ماکارونی نسبت به نان و برنج ارزان‌تر است و جا دارد که سرانه مصرف این محصول در ایران از چهار به هشت کیلوگرم افزایش یابد که به همین منظور شاهد افزایش ظرفیت کارخانه های تولید ماکارونی هستیم.