مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت صنایع و معادن گفت: سال گذشته بانک‌ها، پرداخت ۲میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار تسهیلات ارزی به طرح‌های معدنی بخش‌خصوصی را تصویب کردند.

«خسرو جوزدانی» دیروز در گفت‌وگو با ایرنا با بیان این مطلب گفت: این تسهیلات که از محل حساب ذخیره ارزی است، سال گذشته به مرحله گشایش اعتبار رسید و میزان آن نسبت به سال‌های قبل بی‌سابقه بود. وی در ادامه افزود: بخش خصوصی از ابتدای تشکیل حساب ذخیره ارزی برای یک‌هزار و ۲۷۰طرح صنعتی و معدنی تقاضای تسهیلات ارزی کرده است که تا پایان سال ۸۴تعداد ۴۸۰طرح به مرحله راه‌اندازی رسیده و ۷۹۰طرح باقی مانده‌اند.

جوزدانی گفت: به این ترتیب سالانه به طور متوسط ۱۲۰طرح صنعتی و معدنی با بهره‌گیری از تسیهلات ارزی راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۱۹۰طرح با استفاده از تسهیلات ارزی راه‌اندازی شد، افزود: امسال نیز ۱۸طرح با استفاده از تسهیلات ارزی را آماده راه‌اندازی داریم.

به گفته مدیر کل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت صنایع و معادن، پیش‌بینی می‌شود در سال ۸۷حدود ۲۰۸طرح و در سال ۸۸حدود ۱۴۱طرح با استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی، راه‌اندازی شوند.

جوزدانی با تاکید براینکه بسیاری از مشکلات کشور از طریق حساب ذخیره ارزی مرتفع می‌شود، اظهار داشت: در بین طرح‌های اقتصادی بیشترین ارزبری مربوط به طرح‌های بخش معدن است. همچنین بیشترین اشتغال نیز در این زمینه ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم بازیافت ضایعات معدنی اظهار داشت: معدنکاران کشور باید بازیافت ضایعات را در صنایع معدنی با توجه به قیمتی که این کالا پیدا کرده است، در اولویت قرار دهند و با استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی فناوری بازیافت را وارد کشور کنند.