برنده‌ نخستین طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت مشخص شد

گروه صنعت و معدن- نخستین طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت در اختیار کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های ایرانی و خارجی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ما، کنسرسیوم موسسه جهاد تحقیقات، ان.اف.سی(چین) و یک شرکت از ارمنستان توانستند برنده نخستین پروژه تولید آلومینا از نفلین سینیت شوند. عکس: محمدعلی نمایشی

واحد نیمه صنعتی تولید آلومینا از نفلین سینیت-آذر شهر

مجری این طرح، با اعلام خبر فوق اظهار داشت: طرح یاد شده برای تولید ۲۰۰هزار تن آلومینا درشهرستان سراب استان آذربایجان شرقی به اجرا در می‌آید.حسن تقوی راد، هزینه اجرا این طرح را ۳۸۹میلیون یورو اعلام کرد و گفت: برای اجرای این طرح ۳۶ماه زمان در نظر گرفته شده است.

۳۰شرکت متقاضی

مناقصه این طرح در اواخر سال گذشته برگزار شد که در ابتدا ۳۰شرکت برای در اختیار گرفتن طرح، اعلام آمادگی کردند. سپس آن تعداد شرکت به ۸گروه متقاضی تبدیل شدند.

به گفته تقوی راد ۳گروه به مرحله نهایی انتخاب پیمانکار رسیدند که سرانجام کنسرسیوم یاد شده توانست حائز بالاترین امتیاز در این مناقصه شود.

وی همچنین خبرداد که به زودی مراسم رسمی مبادله قرارداد این طرح با حضور مقامات بلندپایه وزارت صنایع و معادن انجام می‌شود.

کشورمان تا کنون طرحی برای تولید آلومینا از نفلین سینیت به اجرا در نیاورده است اما اکنون پس از پشت سرگذاشتن مراحل تولید نیمه صنعتی، طرح صنعتی آماده اجرا شده است.

واحد نیمه‌صنعتی تولید پودر آلومینا در تیرماه سال گذشته و همزمان با سفر هیات دولت به آذربایجان‌شرقی توسط دکتر طهماسبی، وزیر صنایع و معادن افتتاح شد.

در آن تاریخ وزیر صنایع و معادن از نزدیک شاهد تولید پودر آلومینا از نفلین‌سنیت شد.

تولید این ماده معدنی از آنجایی اهمیت دارد که طی ۴سال آتی نیاز صنعت آلومینیوم کشور به پودر آلومینا به ۲میلیون تن خواهد رسید.

فناوری تولید این ماده معدنی، در‌حال‌حاضر در اختیار تعدادی انگشت‌شمار از کشورهای جهان است.

روسیه به عنوان کشوری که برای نخستین بار در جهان به این شیوه، آلومینا تولید کرده بود، پس از کش‌وقوس‌های فراوان، از ارائه هرگونه تکنولوژی تولید این ماده از نفلین‌سنیت، خودداری کرد.

اما سرانجام متخصصان داخلی توانستند، فرآیند تولید را به شکل بومی، در واحد نیمه صنعتی (Pilot) آذرشهر آذربایجان‌شرقی پیاده کنند.

بیش از ۹۰درصد پودر آلومینا در دنیا (که برای تبدیل به شمش آلومینیوم درون دیگ‌های احیا قرار داده می‌شود) از ماده معدنی بوکسیت تولید می‌شود اما معدود کشورهایی که نفلین در اختیار دارند، توانسته‌اند آلومینا را از نفلین سنیت، استحصال کنند.

ذخایر ۵/۳میلیارد تنی

گزارش‌های وزارت صنایع و معادن درباره وضعیت ذخایر معدنی کشور، نشان می‌دهد تنها در سه نقطه آذربایجان‌شرقی (کلیبر، بزگوش و رزگاه) ۵/۳میلیارد تن ذخیره نفلین‌سنیت وجود دارد.

تغذیه ۴ صنعت

در فرآیند تولید آلومینا از نفلین سنیت، باطله‌هایی به دست می‌آید که مواد اولیه ۴ صنعت خواهند شد.

از آن باطله‌ها قرار است ۴ کارخانه سیمان، کربنات سدیم، کربنات پتاسیم و سولفات پتاسیم احداث شود.از همین رو، این فرآیند تولید به گونه‌ای است که هیچ دور ریزی روانه محیط زیست نمی‌کند.