دومین همایش خانه معدن،‌ با عنوان «معدن، اکتشاف، استخراج و فراوری» و با شعار «اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴،‌ توسعه صنعتی و معدنی و شکوفایی اقتصادی»،‌ به مناسبت بزرگداشت روز صنعت و معدن برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنایع و معادن، معاون امور معادن وزیر صنایع و معادن در این نشست که در سازمان زمین شناسی برگزار شد، بخش معدن را بهترین بخش برای جذب نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان در کشور دانست و افزود: کاهش نرخ سود بانکی از مهمترین خواسته‌های مطرح شده توسط صنعتگران در سفر ریاست جمهوری به بیش از ۳۹۰ شهر کشور بوده است.

دکتر بصیری تصریح کرد: اگر کاهش نرخ سود بانکی حساب شده و با مهار نقدینگی همراه باشد، تحولی شگرف در صنعت ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه براساس آمارها، ایجاد اشتغال و جذب سرمایه‌گذاری معدن و صنایع معدنی رتبه اول را در کشور دارد خاطرنشان کرد: هم اکنون کشورهای آمریکای لاتین و تعدادی از کشورهای آفریقایی درخصوص قراردادهای صنعتی و معدنی به ایران روی آورده‌اند که باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده شود.

دکتر بصیری با تاکید بر ضرورت افزایش بهره‌وری در معادن، بهینه‌سازی مصرف سوخت و اجتناب از صادرات مواد خام معدنی به صورت شمش تصریح کرد: محدوده‌های معدنی بلوکه شده مربوط به بخش خصوصی یا دولتی که بلااستفاده مانده است باید سریعتر فعال و برای بهره‌برداری واگذارشود.

در بخش دیگری از این همایش، مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت صنایع و معادن هم طی سخنانی خاطرنشان کرد: امسال ۱۸۰ طرح آماده راه اندازی داریم که سیمان ساوه که بزرگترین طرح سیمان ایران محسوب می‌شد از آن جمله بود و ماه گذشته با تولید ۵/۲‌میلیون تن افتتاح‌شد.