گروه صنعت و معدن - وزیر صنایع و معادن گفت با تغییرات لایحه تجمع عوارض در کمیسیون اقتصادی مجلس شدیدا مخالفیم.

علیرضا طهماسبی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس، لایحه مدنظر دولت را برای کاهش تجمیع عوارض تغییر داده و از ۳ به ۲‌درصد رسانده است و ما با مباحثی که در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شده است، شدیدا مخالفیم. چرا که دولت در نظر دارد نرخ تجمیع از ۳ به یک درصد کاهش یابد. وی تاکید کرد: تغییرات اعمال شده در کمیسیون اقتصادی هدف اصلی دولت برای کاهش تجمیع عوارض و برداشتن بار مالی از دوش تولید‌کنندگان را منحرف می‌کند.

طهماسبی با اشاره به تصویب کلیات لایحه با تغییرات اعمال شده در کمیسیون اقتصادی، افزود: امیدواریم هنگامی که کلیات لایحه برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس می‌آید، با توجه به تایید لایحه دولت در سایر کمیسیون‌های تخصصی مجلس مشکلی در تصویب لایحه اصلی دولت نداشته باشیم.

در پی اعتراضات چند ساله صنعتگران به هزینه های سنگینی که تجمیع عوارض به صنعت و تولید تحمیل می‌کند، سرانجام دولت لایحه کاهش این مالیات از ۳ به یک ‌درصد را به مجلس ارایه کرد اما با مذاکرات شهرداری تهران و کمیسیون اقتصادی این کمیسیون به عنوان کمیسیون اصلی بررسی‌کننده لایحه تجمیع عوارض یک‌ درصد مالیات بخشوده شده توسط دولت به اداره شهرها تخصیص داده شد و عوارضی نیز برای تمامی صنایع تحت عنوان محیط زیست پیش‌بینی شد.

در حالی که دولت‌ها در تمام دنیا برای کاهش هزینه تمام شده صنعت و تولید تلاش می‌کنند، به نظر می‌رسد این تصمیم کمیسیون اقتصادی مجلس اقدام شایسته دولت را در جهت کمک به تولید‌کنندگان با مشکل مواجه کند.