قاچاق داروهای دامی قطع می‌شود

یوسف بهمن‌آبادی

گروه صنعت و معدن- واقعی شدن قیمت داروهای دامی، علاوه بر اینکه بر صادرات تاثیر مثبت دارد، از خروج قاچاقی آن نیز جلوگیری می‌کند. جواد رجبی‌راد، رییس سندیکای تولیدکنندگان داروهای دامی با اعلام این مطلب گفت: قاچاق داروهای دامی در سال‌های اخیر به دلیل برخورداری از ارز حمایتی و یارانه‌ای بودن آن افزایش یافته و صادرات را با محدودیت مواجه ساخته بود و در چنین شرایطی، تولیدکنندگان هم اجازه صادرات بیش از چهاردرصد را نداشتند.

وی افزود: با آزاد شدن قیمت، تولیدکنندگان اقدام به بازاریابی می‌کنند و قادر به صادرات این محصول خواهند بود.

اخیرا کشورهای همجوار چند بار پیشنهاد تاسیس کارخانه‌های مشترک را داده‌اند و این فرصت بسیار خوبی است تا بتوانیم در کشورهای همجوار فعالیت کنیم.

تامین ۹۵درصد نیاز داخلی

وی گفت: اعضای سندیکای تولیدکنندگان داروهای دامی ایران بیش از ۹۵درصد داروهای مورد نیاز دامی را در کشور تولید می‌کنند ۱۰ واحد تولیدی انواع داروهای دام و طیور، واکسن، سم، داروهای مکمل، داروهای ضد عفونی، داروهای زنبور عسل، آبزیان و غیره را تولید می‌کنند که اکثر این داروها توسط ۳۲۰ داروخانه در سراسر کشور به مصرف‌کنندگان ارائه می‌شود و تولیدات اعضای سندیکا توسط ۲۰ شرکت پخش در میان داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

داروهای حمایتی دراختیار مرزنشینان قرار گیرد

رییس هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان داروهای دامپزشکی با بیان این که داروهای تولیدی داخلی در ویترین داروخانه‌های تمام کشورهای همجوار مشاهده می‌شود، گفت: از آن جا که خروج داروهای دامی از کشور به صورت یارانه‌ای قاچاق محسوب می‌شود و مناطق مرزنشین هم متاسفانه از نظر بهداشت دامی در سطح پایینی قرار دارند،‌بنابر این برای مصون نگه‌داشتن کشور از آلودگی‌های دامی، ازدولت انتظار می‌رود این کالا‌ را به صورت حمایتی در اختیار مرزنشینان قرار دهد.

تنها ۵درصد واردات داریم

رجبی راد با بیان این که واردات داروهای دامی مقرون به صرفه نیست و تنها پنج‌درصد واردات این کالا به کشور صورت می‌گیرد، گفت: این داروها و مکمل‌های آن به خاطر حجیم بودن در داخل تولید می‌شود و تنها داروهایی که تحت لیسانس بوده یا تولید آن توجیه اقتصادی ندارد و همچنین داروهایی که اجازه ورود مواد اولیه آن به کشور داده نمی‌شود از خارج وارد می‌شود.

اغلب داروهای وارداتی تقلبی است

وی همچنین افزود: از آنجا که قاچاق داروی اصلی به بازار داخلی توجیه اقتصادی ندارد، اغلب داروهای وارداتی تقلبی است که ماده اولیه اصلی در آن به کار نرفته است. وی با بیان اینکه واردکنندگان چنین داروهایی سلامت جامعه و سرمایه‌های ملی را در معرض خطر قرار می‌دهند از رییس سندیکای تولیدکنندگان داروهای دامی همچنین از واحدهای پرورش دام و طیور درخواست کرد تا داروهای موردنیاز خود را تنها از داروخانه‌ها بخرند.

وی ادامه داد: از داروخانه‌ها هم خواسته شده، داروها را از شرکت‌های معتبر تهیه کنند تا جلوی قاچاق گرفته شود.

حمایت از دانشمندان

وی در مورد چگونگی حمایت از اقدامات سندیکا در این زمینه اظهار کرد: پیشنهاد رعایت حقوق مالکیت معنوی برای حمایت از دانشمندان و محققان داده شده است مبنی بر اینکه داروی کشف شده تا ده‌سال و داروی فرموله شده تا پنج‌سال در انحصار فرد بماند و از تکثیر و کپی‌برداری آن توسط اشخاص دیگر ممانعت به عمل آید که این پیشنهاد از سوی سازمان دامپزشکی نیز مورد تایید قرار گرفته است.