ایرالکو جدید وارد مدار تولید شد
گروه صنعت و معدن -حسین منصوری: ایرالکو در چهلمین سال تولد خود، خط جدید تولید آلومینیوم را وارد مدار کرد.
افتتاح این خط جدید توسط علی‌رضا طهماسبی وزیر صنایع و معادن صورت گرفت. ایرالکو ۴۰ سال پیش تاسیس شده بود اما پس از گذشت ۴ دهه توانست خط جدیدی را جایگزین واحد قدیمی کند.
کارخانه قدیمی در سال‌های گذشته به سختی از سوی مخالفانش تحمل می‌شد و ادامه حیات می‌داد. این در شرایطی بود که عملیات اجرایی طرح نوسازی از سال‌ها پیش (1381) آغاز شده بود که از تحرک لازم برخوردار نبود. اما از آبان‌ماه 84 به این سو با پیگیری‌های مستمر و تزریق منابع مالی، تنها در مدت 18 ماه به تولید رسید.

عکس: محمدعلی نمایشی
در نهایت ساعت 2 بعدازظهر10 خرداد‌ماه امسال نخستین شمش نقره‌ای رنگ آلومینیوم در یک قالب 1000 پوندی (نزدیک 500 کیلوگرم) تولید شد. وزیر صنایع و معادن نیز لحظاتی پیش از افتتاح رسمی این طرح گفت: شروع واقعی این پروژه از سال 84 بوده است و تقریبا در 18 ماه آماده بهره‌برداری شد.
افتتاح در کوتاه‌ترین زمان علی‌رضا طهماسبی ادامه داد: افتتاح این کارخانه، کوتاه‌ترین زمان ممکن در راه‌اندازی واحدهای تولید فلزات پایه و استراتژیک به شمار می‌آید.
طرح جدید ایرالکو در 3 فاز تعریف شده که فاز نخست 30درصد کل ظرفیت کارخانه را در برمی‌گیرد. کل ظرفیت این طرح، تولید 110هزار تن شمش آلومینیوم در سال است. وزیر صنایع و معادن پیش‌بینی کرد که مابقی فازها (2 و 3) در سال آینده وارد مدار تولید شوند. طهماسبی البته یادآور شد که در دهه 1360، در یکی از پروژه‌های ایرالکو، (به عنوان محقق) حضور داشته است.


برنامه 660 هزار تنی
وی از برنامه‌های توسعه آلومینیوم سخن گفت که قرار است ظرفیت تولید این فلز را به ۶۶۰هزار تن در سال برساند. به گفته طهماسبی، ظرف ۳ سال آتی باید ظرفیت تولید را ۳ برابر ظرفیت‌های ۴۰ سال گذشته کنیم که البته در این مسیر بیشتر نگاه ما معطوف به بخش‌خصوصی است.
وی در این‌باره گفت: بخش خصوصی هم اینک 5 پروژه بزرگ را در دست پیگیری دارد که طرح پارس هنزا با ظرفیت 155هزار تنی در مرحله گشایش اعتبار قرار دارد.
وزیر صنایع و معادن در عین حال کم تحرکی در توسعه صنعت آلومینیوم را یادآور شد و گفت: متاسفانه در سال‌هایی که ما به فکر توسعه این صنعت نبودیم همسایگان (جنوبی‌)روی ظرفیت یک‌میلیون تنی کار می‌کردند و هم اینک نیز برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برنامه تولید دو‌میلیون تن آلومینیوم را روی میز قرار داده‌اند.
پیش از سخنان وزیر صنایع و معادن سفیر چین همراه با مترجم چنیی‌الاصل خود که فارسی سخن می‌گفت، از گسترده شدن فعالیت‌های چینی در ایران ابراز خرسندی کرد.
صدمین پروژه چین در ایران
لیو جن تانگ گفت: ‌امروز این صدمین پروژه‌ای است که چینی‌ها در ایران راه‌اندازی می‌کنند. به گفته وی، حجم مبادلات دو کشور از 100میلیون دلار آغاز شد و سال گذشته به 14میلیارد دلار رسید. تانگ پیش‌بینی کرد که این رقم در انتهای سال 2007 میلادی از 20میلیارد دلار نیز فراتر خواهد رفت.
عباس رجایی نماینده مردم اراک در مجلس نیز در مراسم افتتاحیه اعلام کرد، تکلیف طرح آندسازی این کارخانه نیز به زودی مشخص می‌شود. طرح آندسازی کارخانه ایرالکو جدید، مدت‌هاست که به محل مناقشه نمایندگان شهرهای مختلف استان مرکزی تبدیل شده است. در این میان مدیران ایرالکو و مسوولان وزارت صنایع و معادن معتقدند، آن طرح باید در کنار دست کارخانه جدید احداث شود.
فارسی چینی‌ها
- در مراسم افتتاح رسمی کارخانه ایرالکو، اعلام شد که ۵درصد از سهام ایرالکو به کارکنان آن شرکت اختصاص می‌یابد.
- سهرابی استاندار مرکزی، در مراسم افتتاح رسمی حضور نیافت. هر چند گفته شد وی پیش از ظهر و قبل از حضور مقامات وزارت صنایع و معادن از خط تولید بازدید کرده بود.
- سفیر چین، کلام ابتدا و انتهای خود را با فارسی و البته با لهجه چینی بیان کرد. هر چند مترجم وی نیز چینی‌تبار بود. لیوجن تانگ به طور تلویحی اعلام کرد که گسترده شدن‌ پروژه‌های چینی در ایران، آنان را با زبان فارسی آشنا کرده است.