گروه صنعت و معدن- رییس اتحادیه صنف تولید‌کنندگان صنایع برودتی گفت: در حالی که تولیدکنندگان کالا در دنیا برای شناساندن محصولات خود به بازارهای داخلی و خارجی هزینه‌های هنگفتی را صرف می‌کنند، مارک‌های معروف و شناخته شده یخچال ایرانی در آستانه نابودی قرار دارند. علی جمالی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص وضعیت صنعت یخچال سازی در کشور گفت: وضعیت کارخانه‌های دولتی یخچال‌سازی به هیچ وجه مناسب نیست و این کارخانه‌ها قادر به انجام تعهداتشان نیستند.

مدیر عامل شرکت تعاونی سرماسازان افزود: به عنوان مثال شرکت تعاونی سرماسازان نتوانسته‌اند پول کالاهایی را که در اختیار برخی از شرکت‌های دولتی و شبه دولتی قرار داده است را دریافت کند.

وی افزود: اغلب کارخانه‌های دولتی دارای چک‌های برگشتی زیادی هستند زیرا نمی‌توانند واردات انجام دهند و از بازار خرید می‌کنند، به همین دلیل هر یک چند میلیارد تومان بدهی بالا آورده‌اند.

جمالی گفت: شرکت‌هایی مانند آزمایش و زاگرس هر یک دارای ۲ تا ۳میلیارد تومان بدهی هستند، شرکت آزمایش فروخته شد، یخچال‌سازی زاگرس و کمپرسورسازی ایران تعطیل شد، کارخانه ارج با مشکل مواجه است و کارخانه ایران پویا شدیدا بدهکار است.

وی دلیل وضعیت بحرانی برند‌های شناخته شده کشور در عرصه صنایع برودتی را عدم حمایت‌های دولت ذکر کرد و توضیح داد: در تمام دنیا تولید‌کنندگان از معافیت‌های متعددی مانند معافیت‌های مالیاتی و عوارض گمرکی برخوردارند، اما اغلب مدیران دولتی در صنایع برودتی تنها به منافع خود می‌اندیشند.

جمالی تنها نقطه امید بخش در صنعت یخچال‌سازی را چند کارخانه محدود خصوصی عنوان کرد و افزود: کارخانجاتی مانند فروزان، روشن و هیمالیا خود اقدام به واردات مواد اولیه می‌کنند و فعالند، در عین حال کارخانجات دولتی یکی پس از دیگری در حال ورشکستگی هستند.

واردات در اختیار واسطه‌ها

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون ۹۰درصد مواد اولیه صنعت یخچال‌سازی توسط واسطه‌هایی وارد می‌شود که با سرمایه چند صدهزار تومانی شرکت‌هایی را به ثبت رسانده اند کالاهای وارد شده توسط آنها ارزان قیمت و نامرغوب است.

وی ادامه داد: این در حالی است که تعاونی سرماسازان مواد اولیه را وارد و حتی با سود یک‌درصد عرضه می‌کند اما از آنجا که باید لیست‌های متعدد از خرید و فروش به سازمان مالیاتی ارائه دهد شرکت‌ها جرات نمی‌کنند از تعاونی خرید کنند.

وی گفت: اگر مواد اولیه توسط شرکت‌های تخصصی و تعاونی‌ها انجام شود، بهترین خدمت به صنعت برودتی خواهد شد و حتی می‌توانیم به مرحله صادرات برسیم.

وی تصریح کرد: واردات مواد اولیه تقلبی در حال حاضر در حال نابودی صنعت یخچال‌سازی است.