محمد صادق جنان صفت

بانک جهانی گزارشی از ۱۰ شاخص اقتصاد ایران در سال ۱۳۸۵ را منتشر کرده است که روز گذشته مشروح آن توسط خبرگزاری فارس به فارسی برگردانده شده است. در این گزارش آمده است: «جذب سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در ایران طی سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۳ میلادی صفر بوده است. این رقم در سال ۲۰۰۴ به ۴۰۰میلیون دلار، سال ۲۰۰۵ به ۳۰۰میلیون دلار و در سال ۲۰۰۶ به ۵۰۰میلیون دلار رسیده است. عدد واقعی جذب سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۲۰۰۶ آیا این ۵۰۰میلیون دلار است؟ شاید برخی مسوولان دولتی ایران این رقم را قبول نداشته باشند و از اعداد بالاتر سخن ‌بگویند.

آیا صنعت ایران فاقد توانایِ‌های لازم برای جذب سرمایه‌های خارجی است؟ قطعا پاسخ منفی است. صنعت ایران در میان کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا سابقه‌ای طولانی‌تر دارد و در منطقه‌ای استراتژیک قرار دارد و می‌تواند و باید با سرمایه‌های خارجی رشد یابد.

بخش قابل توجهی از رشد صنعتی اکثر کشورهای جهان حتی کشورهای توسعه یافته و نوظهور صنعتی حاصل جذب سرمایه‌گذاری‌ مستقیم خارجی است. اگر رشد صنعت و معدن ایران در دو سال اخیر کاهش یافته و از پیش‌بینی برنامه چهارم توسعه بسیار دور افتاده است بخشی از آن به دلیل رشد ناکافی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است. ۵۰۰میلیون دلار جذب سرمایه خارجی به طور مستقیم برای صنعت ایران عددی نیست. آیا این عدد مورد قبول مردان دولت به ویژه وزارت صنایع و معادن که از ۱۰میلیارد دلار سخن می‌گوید، هست؟ اگر پاسخ منفی است می‌توان جزئیات سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ۲ سال گذشته را آشکار کرد.