تدوین استراتژی برای تقویت بخش صنعت

مدیرکل برنامه‌ریزی راهبردی منابع انسانی وزارت کار از تدوین استراتژی خاص در وزارت کار برای تقویت بخش صنعت خصوصا بنگاه‌های زودبازده خبر داد.

سید حسن هفده تن در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: تشویق به تشکیل بنگاه‌های غول پیکر بر مبنای مزیت‌های رقابتی، همکاری نزدیک و نظامند با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی، ایجاد مجموعه‌هایی از صنایع کوچک و متوسط در قالب خوشه‌های کسب‌و‌کار و تکیه بر اهرم‌های اقتصاد کلان مهم‌ترین راهکار‌های توسعه صنعتی هستند. وی افزود: هر چند به‌کارگیری این تجارب در کشورهای مختلف دنیا اعم از توسعه یافته یا در حال توسعه، طیف وسیعی از موفقیت و عدم موفقیت را در فهرست الگوهای تجربه شده قرار داده است، اما همچنان گزینه فراروی کشورهای خواهان توسعه صنعتی بهره‌گیری از این تجارب مبتنی بر اصل ایجاد مزیت‌های رقابتی است.

خوشه‌های صنعتی استراتژی برای تقویت بنگاه‌های زودبازده

مدیرکل برنامه‌ریزی راهبردی منابع انسانی وزارت کار گفت: ساما‌ن‌دهی خوشه‌های کسب‌و‌کار به عنوان راهبردی موثر در شکل گیری توسعه صنعتی، بسته به شرایط داخلی، در بعضی کشورها، به عنوان الگویی موفق برای توانمند‌سازی صنعتی معرفی شده است.

وی با اشاره به اینکه ارائه یک تعریف مشخص برای خوشه‌های کسب‌و‌کار بسیار مشکل است، اظهار داشت: ایده خوشه کسب‌و‌کار اولین بار توسط پورتر در ۱۹۹۰ مطرح شد و پس از آن تعاریف متعددی از یک خوشه کسب‌و‌کار ارایه شد، اما مفهوم خوشه‌های کسب‌و‌کار به علت نو بودن و عدم استحکام کافی در نظریه‌پردازی هنوز دارای ابهاماتی در تعریف و کاربرد است.

وی فضا و زمان را مهم‌ترین فاکتورهای موثر بر سیاستگذاری در خوشه‌‌های کسب‌و‌کار دانست و گفت: برخی کارشناسان گروهی از شرکت‌های دارای پیوند‌های عمودی قوی و مستقر در یک منطقه را که از لحاظ جغرافیایی لزوما به یکدیگر نزدیک نیستند، خوشه‌های کسب‌و‌کار می‌دانند، بعضی نیز خوشه‌های کسب‌و‌کار را تمرکز بخشی جغرافیایی بنگاه‌ها که باعث برخورداری از صرفه‌جویی‌های بیرونی می‌شود، می‌دانند.

وی ضمن تاکید بر این نکته که صنایع رقابتی ذاتا میل به خوشه شدن در اقتصاد را دارند و بر اساس داده‌ها، مهارتها و زیربناهای مشترک، سامان می‌یابند، اظهار داشت: مستندات برنامه چهارم توسعه نیز از خوشه‌سازی و توسعه خوشه‌ها به عنوان یک ساختار عملیاتی و سازو‌کار اجرایی در تصمیم‌ سازی‌های اقتصادی نام برده است.

مدیرکل برنامه‌ریزی راهبردی منابع انسانی وزارت کار گفت: از دیدگاه پورتر خوشه‌های کسب‌و‌کار عبارتند از تمرکز جغرافیایی نهادها و شرکت‌های مرتبط با یکدیگر در یک حوزه خاص.

هفده تن همکاری بین بنگاه‌ها و انجام اقدامات مشترک و جمعی را از دیگر ویژگی‌های خوشه‌های کسب‌و‌کار دانست و گفت: وجود رقابت بین اعضا، هم رشته بودن بنگاه‌ها در یک شاخه یا دسته صنعتی خاص و تشکیل زنجیره ارزش و وجود تهدید‌ها و فرصت‌های مشترک برای بنگاه‌های درون خوشه ویژگی‌های خوشه‌های کسب‌و‌کار هستند. وی افزود: خدمات تخصصی فنی، مدیریتی و مالی در خوشه‌های کسب‌و‌کار ، وابستگی به یک منطقه خاص جغرافیایی - اقتصادی، هم افزایی در رقابت و همکاری در خوشه و کارایی جمعی و بهره‌برداری از صرفه‌های اقتصادی بیرونی ویژگی‌های مهم خوشه‌های کسب‌و‌کار هستند.

هفده در ارائه تعریف جامع خوشه‌های کسب‌و‌کار گفت: خوشه‌های کسب‌و‌کار مجموعه‌ای از بنگاه‌های تجاری و غیر تجاری متمرکز در یک مکان جغرافیایی یا در یک منطقه اقتصادی را شامل می‌شوند که برای تولید یک یا چند محصول نهایی مشابه و مرتبط، برای کسب صرفه‌های اقتصادی بیرونی با یکدیگر ارتباطات عمودی و افقی برقرار نموده و ضمن رقابت با یکدیگر در بسیاری از موارد، همکاری جمعی و اقدامات مشترک دارند. وی افزود: ارتباط درونی بنگاه‌ها در خوشه‌های کسب‌و‌کار کاهش دهنده هزینه‌ها و تسهیل‌کننده دسترسی به نهاده‌ها، دانش و فناوری تولید، بازارهای فروش و تامین نیازهای مشتری خواهد بود.