آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی روی میز آقای وزیر

گروه صنعت و معدن- آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی در حال بررسی است.

کاظم‌ وزیری‌هامانه‌، وزیر نفت با بیان این مطلب به خبرگزاری فارس گفت: شرکت‌های پتروشیمی به ۲‌گروه تقسیم می‌شوند، یک گروه که خوراک کارخانه‌ها را تامین می‌کند و گروه دیگر که تولیدات آنها، محصولی است که به مصرف بخش‌های مختلف کشور نظیر کود شیمیایی می‌رسد. وی افزود: در قانون بودجه سال جاری، آزاد‌سازی قیمت محصولات پتروشیمی به دولت تکلیف شده اما هنوز روی این مطلب تصمیم‌گیری نشده و کمیته بررسی قیمت‌های وزارت بازرگانی روی آن کار می‌کند تا نحوه عمل را پیشنهاد داده تا دولت در خصوص آن تصمیم‌گیری کند. از آنجا که قسمتی از این کار باید از جایی تامین سوبسید شود، مثلا با آزاد‌سازی قیمت کود شیمیایی ممکن است محصولات کشاورزی یا کشاورز آسیب ببینند، لذا لازم است روی آن کارشناسی دقیق صورت گیرد تا نحوه جایگزینی آن با سوبسیدی که از طریق پتروشیمی پرداخت می‌شده است، مشخص شود تا بتوانیم عملا قیمت را آزاد کنیم.

وزیر نفت افزود: در مورد واگذاری شرکت‌‌ها نیز چون نیاز به کارهای مقدماتی برای ارزیابی و رفتن به بورس دارد، این کارها در دست انجام است ولی کار محدود به آزاد‌سازی قیمت محصولات نیست.

تشکیل کنسرسیوم نفتی در منطقه

وزیری‌هامانه در ادامه یادآور شد: تشکیل کنسرسیوم نفتی با کشور ترکیه و چند کشور دیگر موضوعی است که از سوی مقامات ترکیه مطرح شده ولی هنوز صحبت‌ خاص یا تفاهمنامه‌ای در خصوص آن صورت نگرفته است. بر‌اساس تفاهمنامه‌ای که در ترکیه به امضا رسید، مجوز اجازه ترانزیت گاز ایران از طریق خاک ترکیه بود که بر‌اساس آن اجازه دادیم ترکیه، گاز ترکمنستان را از خاک ایران برای ورود به ترکیه عبور دهد و ما نیز گاز خود را از طریق ترکیه به اروپا ترانزیت کنیم.

وزیر نفت درباره امکان صادرات در درازمدت با توجه به تاکید دولت بر گازسوز کردن خودروها در کنار مصارف داخلی و صنفی گاز کشور یادآور شد: ایران دارای دومین ذخیره گاز دنیا است و در برنامه ۲۰‌ساله‌ای که برای بخش‌های مختلف مصرف شامل مصارف خانگی، تجاری، صنعت، خودرو و تزریق که در درجه اول اهمیت است تنظیم شده و صادرات هم، سهم‌گذاری شده است یعنی برای هر یک از این بخش‌ها یک برآورد نیاز شده و تخصیص گاز با فرض تو‌سعه میادین گازی صورت گرفته است.

وی افزود: در نهایت یک میلیارد و ۶۵۰‌میلیون متر مکعب گاز، سقفی است که با توسعه میادین گازی می‌توانیم تولید کنیم. برای این مصرف، پیش‌بینی‌هایی شده و سهم بخش‌های مختلف مصرف تعیین شده است. این موضوع در شورای‌عالی انرژی نیز مطرح شده و در آنجا نیز بررسی می‌شود تا تایید نهایی آن اتخاذ شود و به عنوان یک برنامه عملیاتی، مورد استفاده قرار گیرد. توان بالقوه کشور اجازه این کار را می‌دهد.

به گفته وی، این کار، دو مطلب اساسی دارد که یکی تامین مالی و تکنولوژی برای این توسعه و دیگری زمان است که هر دو در برنامه ۲۰ ساله پیش‌بینی شده است.

تشکیل صندوق پارس جنوبی

وزیری‌هامانه در ادامه گفت: برای رفع مشکل سرمایه و جذب سرمایه، پیشنهاد تشکیل صندوق پارس جنوبی را مطرح و ارائه کردیم. امیدواریم در دولت مورد بررسی قرار گیرد و در ستاد تدابیر ویژه برای آن تصمیم‌گیری شود.

وی با اشاره به مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز نیز یادآور شد: در اجلاس قطر به اتفاق آرا، سازماندهی این مجمع مورد تایید قرار گرفت و مقرر شد سال آینده در اجلاس مسکو، جزئیات آن بررسی شود. کمیته‌ای از کشورهای عضو مامور شد که روی جزئیات، ساختار، مقررات و هماهنگی و همکاری‌هایی که باید بین اعضا صورت گیرد، مطالعه کند و پیشنهاد خود را به اجلاس سال آینده بدهد. تاکنون ۲ جلسه در این خصوص به دعوت روسیه تشکیل شده و این مطالعه در سطح کارشناسی در حال انجام است.

انتخاب جایگزین برای امارات در قرارداد کرسنت

وزیری‌هامانه تصریح کرد: برای یافتن جایگزین امارات در مصرف گاز میدان سلمان در قرارداد کرسنت، مذاکراتی با چند داوطلب خارجی داریم که حاضرند گاز را با قیمت روز از ما بخرند. البته طراحی مصرف داخلی این گاز نیز صورت گرفته است. اگر با اماراتی‌ها به جمع‌بندی نرسیم، از این طریق عمل خواهیم کرد.

توتال از فاز ۱۱ پارس جنوبی کنار گذاشته می‌شود

به گفته وزیر نفت، متاسفانه شرکت توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی، FID مناسبی ارائه نکرده و به‌‌رغم تعدیلی که در قیمت‌های خود صورت داده‌اند، عدد مطلوب ما را محقق نکرد‌ه‌اند. آنان مدعی هستند قیمت‌های بین‌المللی در تجهیزات نفت به شدت بالا رفته و کمتر از ارقام داده شده، میسر نیست. اگر با آنها به نتیجه نرسیم باید راه‌ دیگری پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: آنچه مسلم است به نظر من آنها نمی‌توانند و یا نمی‌خواهند کمتر از این اعداد، کار کنند. ما نیز بررسی می‌کنیم. از سوی دیگر جایگزینی آنها به نوعی شکل گرفته زیرا توسعه پارس شمالی و گلشن و فردوس برای تولید LNG در نظر گرفته شده است که با عملیاتی شدن آنها، اگر با توتال نیز به توافق نرسیم، مشکلی پیش نخواهد آمد.

به گفته وی، برنامه‌ریزی توسعه بخش بالادستی این فاز را در دست بررسی داریم که بخش بالادستی آن را جدای از اینکه به LNG تبدیل شود یا نشود، جداگانه اجرا شود.