سهم مدیریت دولت بر بازار مصرف سیگار در چهار ماه نخست امسال ۷/۱۴میلیارد نخ معادل ۷۵‌درصد مصرف کل کشور بوده است که از این محل درآمدی معادل ۴۲۵‌میلیارد ریال عاید دولت شده است.

سخنگوی شرکت دخانیات ایران، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب گفت: این در حالی است که سهم مدیریت دولت بر بازار مصرف سیگار در سال گذشته ۸/۵۲میلیارد نخ معادل ۹۱‌درصد بازار بوده که این میزان ۶‌درصد نسبت به سال ۸۴ افزایش داشته است. داریوش سهرابی، درباره مصرف چهار ماهه امسال در کشور گفت: در این مدت ۱۹‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون نخ سیگار در کشور مصرف شده است که از این میزان ۳/۶میلیارد نخ واردات رسمی، ۶/۸‌میلیارد نخ تولیدات مشارکتی و مابقی به صورت قاچاق وارد کشور شده است که بیشترین میزان کشفیات آن در آذربایجان‌غربی و کمترین آن‌ها در استان ایلام بوده است.

کاهش قاچاق

براساس این گزارش در سال گذشته ۵۷.۸‌میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف شده که افزایش ۹‌درصدی را نسبت به سال قبل از آن نشان می‌دهد. برآورد قاچاق طی سال گذشته نیز ۵‌میلیارد نخ بوده که نسبت به سال پیش از آن ۲/۳۲‌درصد کاهش داشته است.

از سوی دیگر، مجموع تولیدات سیگار در کشور طی سال گذشته ۶/۲۴میلیارد نخ شامل ۷/۱۱میلیارد نخ سیگار داخلی و ۸/۱۲میلیارد نخ سیگار تولید مشارکتی بوده که این رقم ۸/۹درصد افزایش نسبت به سال ۸۴ را نشان می‌دهد.