گروه صنعت و معدن - رییس سازمان زمین شناسی خبر داد که تهران از نظر وقوع زلزله در وضعیت بحرانی قرار دارد.

محمد تقی کره‌ای این خبر را در اختیار اعضای کمیته مهدن مجلس قرار داد و در ادامه به تحقیقات انجام شده در‌این‌باره اشاره کرد و افزود: مطالعات انجام شده در گسل‌های تهران نشان می‌دهد که این شهر از لحاظ وقوع زلزله در حالت بحرانی قرار دارد و تا ۲۰ سال آینده زلزله شدیدی در تهران اتفاق خواهد افتاد. وی در عین حال تصریح کرد: یکی از اقدامات بسیار خوب سازمان، انجام مطالعات بر‌روی داده پارینه لرزه‌شناسی است که روی گسل‌ها ترانشه زده می‌شود تا مطالعه گسل‌ها به شکل دقیق‌تری انجام شود و با توجه به مطالعاتی که بر روی گسل‌ها صورت می‌گیرد زلزله‌های مختلفی که در گذشته به وقوع پیوسته مورد مطالعه قرار می‌گیرد تا زمان به وقوع پیوستن زلزله‌های جدید تخمین زده شود. وی گفت: حفر ترانشه بر روی گسل‌ها تنها در ۴ کشور انجام شده و استادان معتبری در دنیا خواستار بازدید از این ترانشه‌ها هستند. کره‌ای تصریح کرد: با مطالعه این ترانشه‌ها در شمال تهران می‌توان تاریخچه‌ای از زلزله‌های تهران را به‌دست آورد و دوره بازگشت این زلزله‌ها را نیز تخمین زد. کره‌ای با اشاره به ساخت دستگاه پیش‌نشانگر زلزله در کشور گفت: با ساخت این دستگاه توانسته‌ایم زلزله‌های اخیر پاکستان از ۴۸ ساعت قبل، قم ۲۴ ساعت قبل و خرم‌آباد ۴۸ ساعت قبل با خبر شویم که این دستگاه علاوه بر ایران تنها در سه کشور آمریکا، آلمان و ژاپن ساخته شده است.

ایران جزو ۱۰ کشور بلاخیز

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: ایران جزو ۱۰ کشور بلاخیر دنیا است که با توجه به افزایش مخاطرات این رتبه در حال کاهش است و ۱۰‌درصد از تولید ناخالص ملی سالانه صرف حوادث پیش‌بینی نشده می‌شود. کره‌ای همچنین، اعضای این کمیته را در جریان آخرین وضعیت زمین‌شناسی و اکتشافات در کشور قرار دادند.

ایران هشتمین دارنده روی

کره‌ای در ادامه با اشاره به اینکه ایران هشتمین کشور دارنده روی در دنیاست، افزود: نقشه‌های معدنی دنیا در دهه قبل ایران را طلادار عنوان نمی‌کردند اما با توجه به اکتشافات ۱۰ سال گذشته در خصوص طلا، ذخایر قطعی طلای ایران به ۳۰۰ تن رسیده که پتانسیل آن تا هزار تن هم وجود دارد. وی در خصوص بودجه ۲۰‌میلیون دلاری مصوبه مجلس گفت: اواخر سال گذشته مبلغ ۲۰‌میلیون دلار (معادل ۱۷‌میلیارد تومان) برای انجام پروژه‌های اکتشافی در بخش معدن به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور اختصاص داده شد که با توجه به این بودجه ۱۴۹ پروژه تعریف شده که در حال انجام است.

ایران در جمع تولیدکنندگان ید

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به توانمندی‌های بخش‌خصوصی افزود: بخش‌خصوصی در استان گلستان با صرف ۴۰‌میلیارد ریال هزینه ذخایر مناسبی از ید را در این استان کشف کرده که با بهره‌برداری از کارخانه تولید در بهمن‌ماه سال‌جاری ایران به نهمین تولیدکننده ید در جهان تبدیل خواهد شد.

وی گفت: اگرچه ۷۰‌درصد ید جهان در ژاپن و شیلی تولید می‌شود، اما مدیریت توزیع این ماده معدنی در دست آمریکایی‌ها است که می‌تواند در مواقعی از آن به‌عنوان ابزار تحریم استفاده کند، اما با بهره‌برداری از کارخانه ید گلستان کشور در تولید این نوع ماده معدنی علاوه بر خودکفایی صادرکننده نیز خواهد بود.

تدوین استراتژی اکتشاف

کره‌ای با اشاره به تدوین استراتژی اکتشاف طی سال‌های گذشته گفت: تدوین نهایی این استراتژی بستگی به چگونگی استراتژی بخش معدن کشور دارد که در صورت آماده شدن می‌توان این استراتژی را بر استراتژی بخش معدن کشور که معاونت معدنی وزارت در حال تهیه آن است، تطبیق داده و هماهنگ کرد.

محمدتقی کره‌ای نیز در این نشست با اشاره به حضور سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران در خارج از کشور گفت: هم‌اکنون این سازمان در ونزوئلا حضوری جدی دارد و متخصصان کشورمان در حال اکتشافات منابع معدنی و مطالعه بر روی وضعیت زمین‌شناسی این کشور هستند.

تهیه نقشه‌های ۱:۲۵۰۰۰

کره‌ای افزود: در کشورهای توسعه یافته تولید اطلاعات پایه فقط وظیفه حاکمیت است، اما در ایران علاوه بر این مرحله، دولت در انجام اکتشافات عمومی نیز نقش مستقیمی دارد و در بقیه مراحل با همکاری بخش‌خصوصی وارد عمل می‌شود. وی گفت: کار تهیه نقشه‌های یک‌صد‌ هزارم در کشور پایان یافته و سازمان زمین‌شناسی هم‌اکنون در حال تهیه نقشه‌های ۱:۲۵۰۰۰ است که این کار از سال گذشته آغاز شده و هم‌اکنون برای یک‌هزار و ۵۰۰ منطقه در حال انجام است.