مشابه قراردادن دخانیات و نوشابه در دریافت عوارض اقدام درستی نیست و امیدواریم سال آینده عوارض اضافی وضع شده روی نوشابه حذف شود.

حسین ابویی مهریزی، مدیرکل صنایع غیرفلزی وزارت صنایع و معادن، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب گفت: براساس بند «ک» تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۸۶ عوارض ۱۰‌درصد روی نوشابه وضع شد و به نظر من در شش ماه باقی‌مانده از سال بعید است دریافت این عوارض حذف شود. وی با اشاره به ممنوعیت مصرف نوشابه در اماکن و ادارات دولتی عنوان کرد: در مقام اظهارنظر با این مصوبه مخالفت کردیم، زیرا برای ما نیز غیرمترقبه بود، اما در هر صورت موظف به رعایت آن هستیم. وی با بیان اینکه فراکسیون صنایع غذایی مجلس با دارابودن بیش از ۱۰۰ نماینده تاثیرگذاری مناسبی در مجلس دارد، ابراز امیدواری کرد که برای سال آینده با مشارکت صاحبان صنعت و وزارت صنایع و معادن مشکلات صنعت نوشابه تا حدود زیادی برطرف شود.

ابویی توضیح داد: به ‌رغم همه مشکلات در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ تولید نوشابه در کشور ۲‌درصد رشد داشت و به نظر نمی‌رسد امسال نیز با کاهش تولید مواجه شود، اما در هر صورت اگر برای آینده این صنعت فکری نشود، روی آن تاثیر منفی می‌گذارد.

مدیرکل صنایع غیرفلزی وزارت صنایع و معادن درباره چند متولی بودن صنایع غذایی در کشور توضیح داد: برای صنایع غذایی باید بین بخش‌های مختلف مانند صنایع، بازرگانی، جهاد کشاورزی و بهداشت تقسیم کار درستی انجام شود و همه آنها یکدیگر را هم‌پوشانی کنند.

ابویی ضمن بیان این مطلب که پیش از این نظارت کیفی بر محصولات صنایع غذایی توسط موسسه استاندارد و وزارت بهداشت به صورت موازی انجام می‌شد و حتی برخی اوقات نظرات یکدیگر را نیز قبول نداشتند، عنوان کرد: در حال حاضر برای رفع این مشکل در طرح رفع موانع تولید، بحث نظارت کیفی برعهده موسسه استاندارد گذاشته شده است و هم‌اکنون این طرح در شورای نگهبان در حال بررسی است.