سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران طی ۱۵ سال گذشته (۷۲ تا تیرماه ۸۶) مجوز سرمایه‌گذاری برای ۳۶۷ طرح به ارزش ۳۰میلیارد و ۳۷۰میلیون و ۵۷هزار دلار را برای ۵۲ کشور و ۱۲ شرکت‌ بین‌المللی و چند تابعیتی صادر کرده است. اما در این گزارش آماری از میزان سرمایه‌های جذب شده طی این ۱۵ سال ارائه نشده است. هویت سرمایه‌گذاران خارجی در ایران طی ۱۵ سال اخیر

سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران طی ۱۴ سال (۷۲ تا تیرماه ۸۶) مجوز سرمایه‌گذاری برای ۳۶۷ طرح به ارزش ۳۰میلیارد و ۳۷۰میلیون و ۵۷هزار دلار را برای ۵۲ کشور و ۱۲ شرکت‌ بین‌المللی و چند تابعیتی صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، آمارهای سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران حاکی از تصویب ۳۶۷ طرح به ارزش ۳۰میلیارد و ۳۷۰میلیون و ۵۷هزار دلار طی سال‌های ۱۳۷۲ تا تیرماه سال ۱۳۸۶ است.

بر اساس این گزارش سال ۷۲ مجوز ۲ طرح به ارزش ۲۰میلیون و ۳۲۰هزار دلار، سال هفتادوسه ۳ طرح به ارزش ۱۸۷میلیون و ۶۵۳هزار دلار، سال هفتادو چهار ۷ طرح به ارزش ۱۲۲ میلیون و ۷۳۸هزار دلار، سال هفتادو پنج ۱۳ طرح به ارزش ۱۸۷میلیون و ۴هزار دلار، سال هفتادو شش ۱۹ طرح به ارزش ۱۷۴میلیون و ۸۳۹هزار دلار و سال هفتادو هفت ۶ طرح به ارزش ۵۰میلیون و ۸۴هزار دلار صادر شده است. در عین حال سال ۷۸ ارزش مجوزهای صادر شده برای اجرای ۱۸ طرح مصوب جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی با جهشی قابل توجه به یک میلیارد و ۴۹میلیون و ۲۹۶هزار دلار رسید. سال ۷۹ روند سرمایه‌گذاری‌ها بار دیگر سیر نزولی یافت. در این سال ۱۶ طرح به ارزش ۴۳۸میلیون و ۶۶۹هزار دلار مصوب شد و با تداوم این سیر در سال ۸۰ ارزش ۷ طرح مصوب بیش از ۶۷میلیون و ۹۹۱هزار دلار نبود.

بر اساس این گزارش روند تصویب طرح‌‌های حامل سرمایه‌های خارجی از سال ۱۳۸۱ بار دیگر روند صعودی یافت، در این سال ۲۸ طرح به ارزش ۶۱۲میلیون و ۹۶۵هزار دلار تصویب شد. سال ۸۲ ارزش ۴۰ طرح مصوب به یک میلیارد و ۳۵۷میلیون و ۶۲۶هزار دلار رسید، سال ۸۳ نیز تعداد طرح‌های مصوب به ۳۱ طرح کاهش و در عین حال ارزش این طرح‌ها به دو برابر یعنی ۲میلیارد و ۷۰۲میلیون و ۷۳۸هزار دلار رسید.

سال ۸۴ بار دیگر ارزش طرح‌های مصوب تقریبا ۲ برابر شد و ۶۰ طرح به ارزش ۴میلیارد و ۲۷۵میلیون و ۴۵۳میلیون به تصویب سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی رسید.

بر اساس آمارهای سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی در سال ۸۵ روند جذب سرمایه‌های خارجی جهشی چشمگیر داشت. به گونه‌ای که در این سال ۷۹ طرح به ۱۰میلیارد و ۱۶۱میلیون و ۵۳۲هزار دلار مصوب شد.

این روند در سال ۸۶ نیز تداوم یافت و آخرین آمار سرمایه‌گذاری‌های مصوب تا پایان تیرماه ۹میلیارد و ۱۲۵میلیون و ۳۹۳هزار دلار بوده است.

امارات، بزرگترین سرمایه‌گذار

آمار سرمایه‌گذاری‌های خارجی تحت پوشش قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی نیز حاکی است طی سال‌های ۷۲ تا ۸۶ سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی ۱۲۵ طرح کشورهای منطقه آسیا به ارزش ۱۱میلیارد و ۱۶میلیون و ۳۹هزار دلار را به تصویب رساند.

این کشورها شامل اردن، ارمنستان، افغانستان، امارات متحده عربی، اندونزی، بحرین، پاکستان، تایوان، آذربایجان، چین، ژاپن، سنگاپور، عراق، عربستان سعودی، عمان، گرجستان، لبنان، مالزی، هندوستان، کره جنوبی و کویت بوده‌اند.

در این میان امارات متحده عربی با تصویب ۲۰ طرح، تقاضای ۸میلیارد و ۴۱۷میلیون و ۹۶۸هزار دلار سرمایه‌گذاری در ایران را داشته است. سنگاپور برای اجرای ۳ طرح به ارزش ۸۳۷میلیون و ۹۲۸هزار دلار مصوبه دریافت کرد و عمان مصوبه اجرای ۳۱۷میلیون دلار سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاری در یک طرح را گرفت. درخواست سرمایه‌گذاری سایر کشورهای آسیایی در ایران حداکثر ۱۸۶میلیون دلار و حداقل ۲۵۰هزار دلار بوده است.

اروپا، بزرگترین متقاضی

بر اساس آمارهای سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی ۲۲ کشور اروپایی طی سال‌های ۷۲ تا ۸۶ مجوز سرمایه‌گذاری بر روی ۲۱۳ طرح به ارزش ۱۴میلیارد و ۳۷۰میلیون و ۹۴۸هزار دلار را دریافت کردند.

جالب اینکه طبق آمارهای سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی کشور موریس بزرگترین متقاضی اروپایی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران بوده و برای اجرای یک طرح به ارزش ۵میلیارد و ۱۸۳میلیون و ۲۲۰هزار دلار از سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی مجوز دریافت کرده است. جزئیات این طرح و سایر طرح‌ها در آمارهای سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی مشخص نیست. پس از موریس آلمان با دریافت ۶۴ مصوبه برای اجرای ۲میلیارد و ۹۹۶میلیون و ۲۵۰هزار دلار، هلند با دریافت ۹ مجوز به ارزش یک میلیارد و ۶۳۶میلیون و ۴۹۹هزار دلار و اسپانیا با دریافت ۶ مجوز به ارزش یک میلیارد و ۵۰۵میلیون و ۱۰۲هزار دلار بزرگترین متقاضیان اروپایی سرمایه‌‌گذاری در ایران بوده‌اند. تقاضای سرمایه‌گذاری دیگر کشورهای اروپایی بین ۷۵۱میلیون و ۴۰۴میلیون دلار تقاضای سرمایه‌گذاری کشور ایتالیا و ۵۲۰هزار دلار تقاضای سرمایه‌گذاری کشور یونان در نوسان بوده است. آفریقای جنوبی، لیبریا و موریس سه کشور آفریقایی متقاضی سرمایه‌گذاری در ایران طی سال‌های ۷۲ تا ۸۶ بوده‌اند. این کشور‌ها مجوز دریافت ۴ طرح به ارزش یک میلیارد و ۶۵۹میلیون و ۷۶۹هزار دلار را دریافت کرد‌ه‌اند که بیشترین تقاضا برای اجرای ۲ طرح به ارزش یک میلیارد و ۶۴۹میلیون و ۷۸۴هزار دلار توسط شرکت موریس بوده است.

حتی از آمریکا

آمریکا، پاناما، جامائیکا و کانادا طی ۱۴ سال گذشته از قاره آمریکا مصوبه اجرای طرح به ارزش یک میلیارد و ۴۰میلیون و ۳۴۴هزار دلار را دریافت کرده‌اند.

طی این سال‌ها علی‌رغم اعمال تحریم‌های شدید از ایالات متحده برای اجرای یک طرح به ارزش ۱۲میلیون و ۳۲۹میلیون دلار مصوبه دریافت شده است. در عین حال کانادا با دریافت ۴ مجوز سرمایه‌گذاری به ارزش یک‌میلیارد و ۶میلیون و ۲۳۵هزار دلار در ردیف سرمایه‌گذاران بزرگ کشور بوده است.

استرالیا از منطقه اقیانوسیه طی سال‌های ۷۲ تا ۸۶ مجوز دریافت یک طرح به ارزش ۶۸۲میلیون دلار را دریافت کرد. ۳ مجوز توسط شرکت‌های بین‌المللی به ارزش ۲۵میلیون و ۹۰۰هزار دلار دریافت شد و چند تابعیتی‌ها یعنی آلمان- اسپانیا، آلمان- ایران، امارات متحده- عربستان سعودی، انگلستان- امارات، ایرلند-ترکیه، ترکیه- ایران، سنگاپور- جزایر ویرجین، سوئد- آلمان- انگلستان، فرانسه -ایرلند،هندوستان -پاکستان و کانادا - جزایر بار بادوس مجوز اجرای ۱۴ طرح به ارزش یک میلیارد و ۵۷۵میلیون و ۵۷هزار دلار را دریافت کرده‌اند.

بیشترین تقاضای سرمایه گذاری اجرای یک طرح به ارزش یک میلیارد و ۲۳۰میلیون دلار توسط شرکت چند تابعیتی انگلستان- امارات بوده است.

گزارش سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی حاکی از آمار مجوزهای صادره برای طرح‌های مصوب سال‌های ۷۲ تا ۸۶ است، در عین حال در این گزارش آماری از میزان سرمایه‌های جذب شده طی این ۱۴ سال ارائه نشده است.