دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: دولت به جای واردات محصولات فولادی مواد اولیه و شمش وارد کند.

رسول خلیفه‌سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: دولت به منظور کنترل بازار باید از واردات محصولات فولادی جلوگیری کند. وی افزود: زمانی که بخش‌خصوصی اقدام به واردات می‌کند با اجرای برنامه‌هایی می‌توان بازار را کنترل کرد اما وقتی که دولت تصمیم به واردات بگیرد کاری نمی‌توان انجام داد. دولت باید به جای واردات محصول نهایی اقدام به واردات شمش کند تا بازار قابل کنترل شود.

خلیفه‌سلطانی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کنونی تنها ۳۰‌درصد ظرفیت‌های واحدهای تولید‌کننده آهن‌آلات به کار گرفته می‌شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران یادآور شد: امیدواریم هر چه سریع‌ بازار کنترل شود و مسوولان فکری برای کنترل اوضاع داشته باشند.

پیش از این عبدالرضا رسولی، مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران، به ایسنا گفته بود: به دلیل کاهش نقدینگی که به علت واردات بی‌رویه محصولات فولادی ایجاد شده قادر به تامین مواد اولیه و در نتیجه انجام تعهدات خود نیستیم. در واقع بعد از افزایش قیمت محصولات فولادی در فروردین ماه امسال حجم زیاد این محصول از کشور چین وارد شد. همچنین تا پایان مردادماه حدود ۵/۳ تا چهار‌میلیون تن محصولات فولادی وارد کشور شده است.

وی افزوده بود: این امر موجب شد کارخانه‌های تولیدی محصولات فولادی کشور امکان جذب نقدینگی را نداشته باشند و مشکلات زیادی در تامین مواد اولیه و سرمایه در گردش پیدا کنند.

رسولی تصریح کرده بود: در صورت ادامه روند واردات محصولات نهایی از خارج کشور، در طول ماه‌های آینده شاهد توقف کامل تولید در زمینه محصولات فولادی در کشور خواهیم شد.

وی ادامه داد: شرکت گروه ملی فولاد ایران که تا مردادماه سال‌جاری بالاترین رشته تولید را داشته، درماه جاری تولید این شرکت تا ۵۰‌درصد کاهش یافته که به دلیل اشباع بازار کشور از محصولات وارداتی فولادی بوده است.

مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران خاطرنشان کرد: این امر به علت عدم فروش محصولات نوردی این شرکت و نبود جذب نقدینگی بوجود آمده است. دولت باید به جای واردات محصولات نهایی، مواد اولیه وارد کند تا کارخانه‌های نوردی داخلی با ظرفیت کامل محصولات مورد نیاز داخلی کشور را تامین کند.