طرح نهایی پرشین ال‌ان‌جی امسال به اتمام می‌رسد و عملیات آماده‌سازی ساختگاه آن نیز همین امسال آغاز می‌شود. در مرحله اول پروژه که در ۳ماهه دوم سال ۱۳۹۰ تکمیل می‌شود، روزانه ۲۳هزار و ۵۰۰تن ال‌ان‌جی، یک‌هزار و ۹۴۲تن پروپان و یک‌هزار و ۴۳تن بوتان تولید خواهد شد. در مرحله دوم نیز روزانه ۴۷هزار تن ال‌ان‌جی، دوهزار و ۸۹۹تن پروپان و یک‌هزار و ۵۶۵تن بوتان تولید خواهد شد. شرکت پرشین ال‌ان‌جی ساخت، مالکیت و اداره یک کارخانه ساحلی گاز طبیعی مایع شده و تاسیسات اسکله دریایی را در این منطقه به عهده خواهد داشت.

سهامداران این شرکت شامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با ۵۰‌درصد سهم، شرکت رپسول ال‌ان‌جی‌اس. ال اسپانیا با ۲۵‌درصد سهم و شرکت شل گاز هولدینگ ام.ای.بی.وی. ۲۵‌درصد سهام باقیمانده را در اختیار دارند.

یک شرکت بالادستی دیگر ساخت تاسیسات دریایی برای تولید گاز طبیعی از حوزه پارس جنوبی در خلیج فارس را برای تغذیه کارخانه پرشن ال‌ان‌جی بر عهده خواهد داشت.

در این کارخانه همچنین گاز مایع شده (ال‌پی‌جی)، میعانات نفتی، گاز برای بازار داخلی و گوگرد به عنوان محصول جانبی تولید خواهد شد.

بر اساس این گزارش، میدان عظیم گازی پارس جنوبی در خلیج فارس که بزرگترین میدان گازی دنیا به شمار می‌رود بیش از ۹‌درصد ذخایر گازی جهان و نزدیک به نیمی‌ از گاز ایران را در خود جای داده است.

وجود این میدان در خلیج فارس برنامه‌ریزی برای استقرار ۲۸ فاز پالایشگاه گازی، ۲۵ طرح پتروشیمی‌ و سه واحد ال‌ان‌جی در جنوب شرقی استان بوشهر و پروژه‌ای عظیم با نام «پارس جنوبی» را فراهم کرد.

گاز طبیعی که از منابع دریایی استخراج می‌شود به طور مستقیم و بدون فناوری قابل بهره‌برداری نیست.

صادرات گاز طبیعی از طریق خط لوله نیز فرآیندی پرهزینه و دامنه جغرافیایی آن محدود است، به عبارت دیگر دامنه صادرات گاز طبیعی تعداد محدودی از کشورهای همجوار و نزدیک به کشور را در بر می‌گیرد.

به همین دلیل پروژه ایجاد سه طرح بزرگ «ال‌ان‌جی» با عنوان های پارس ال‌ان‌جی، پرشین ال‌ان‌جی و ایران ال‌ان‌جی در سایت شماره دو منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (تمبک) در دستور کار قرار گرفته است.