بر اسا‌س آمارهای شرکت احداث صنعت، ظرفیت بالقوه خرید سیمان توسط کشورهای همسایه از ایران بالغ بر ۱۴‌میلیون تن برآورد شده است. به گزارش خبرگزاری فارس کشور ترکمنستان با یک‌میلیون تن،‌آذربایجان و ارمنستان با یک‌میلیون تن، ترکیه با ۵۰۰‌هزار تن، عراق با ۲‌میلیون تن، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از طریق بوشهر با یک‌میلیون تن، کشورهای خلیج‌فارس از طریق هرمزگان با ۲‌میلیون تن، کشورهای خلیج‌فارس از طریق مرز سیستان با ۲‌میلیون تن، پاکستان با یک‌میلیون تن، افغانستان با ۲‌میلیون تن و دیگر کشورهای همسایه و همجوار با یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تن بازارهای صادراتی بالقوه ایران را تشکیل می‌دهند.

گزارش‌های منتشره توسط برخی مراکز پژوهشی حاکی است طی سال‌های آینده میزان تولید سیمان از مصرف فاصله قابل توجهی خواهد گرفت و تولیدکنندگان سیمان در‌ آینده با چالش به نام مازاد تولید مواجه می‌شوند.

توجه به بازارهای صادراتی در حالی مورد تاکید است که سیمان برای مدت طولانی امکان دپو شدن ندارد و حمل آن نیز تا مسافت محدودی امکان‌پذیر است.همچنین هزینه های بالای حمل‌ونقل صادرات سیمان را توجیه‌ناپذیر می‌سازد.

ظرفیت ۹۰میلیون تنی تا سال ۹۰

صنعت سیمان در کشورمان با بهره‌برداری از ۴۹ طرح جدید سیمانی، اجرای ۱۲ طرح توسعه‌ای و ۲۳ طرح بهینه‌سازی، ظرفیت تولید را تا سال ۱۳۹۰ به بیش از ۹۰‌میلیون تن خواهد رساند.

هم‌اکنون ظرفیت تولید این ماده در کشور بالغ بر ۳۶‌میلیون تن است. ۴۹ طرح سیمانی جدید با پیشرفت فیزیکی ۱۵ تا ۹۴درصد در دست احداث هستند.

این پروژه‌های سیمانی که عبارتند از کارخانه‌های سیمان زنجان، ساوه ۱، فیروزکوه، لارستان، نایین، فراز فیروزکوه، ساوه ۲، شهر کرد، اردستان، زرین رفسنجان، لار سبزوار، ساروج بوشهر، ممتازان کرمان، گیلان سبز، ساروج اصفهان، عمران انارک، لامرد، جوین سبزوار، نهاوند، پیوند گلستان، زابل، رویان سمنان، البرز ۱، البرز ۲ چابهار، سبلان خلخال، خمسه، باقران، رویال سمنان، سپوه، کاسپین، آذر آبادگان، طبس گلشن، ذر جم، دهلران، امیدیه، خرم‌آباد، اسفراین، تربت، زاوه، مهاباد، ممسنی، نیزار قم، بعثت رفسنجان، عمران آریا، کرمان تنگستان، تهران، آزادگان قشم و سردار، در مجموع ظرفیت تولیدی بالغ بر ۵۰‌میلیون و ۷۵۵‌میلیون تن را ایجاد خواهند کرد.

در عین حال اجرای طرحهای توسعه سیمان تهران، هکمتان، ایلام، شاهرود، بجنورد، نکاء، سپاهان، کارون، شرق، خوزستان، اردبیل و هرمزگان ۱۳‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تن ظرفیت جدید را ایجاد کرده که به این افزایش ظرفیت باید ظرفیت ۹‌میلیون و ۴۸۱‌هزار تنی ناشی از اجرای بهینه‌سازی ۲۳ طرح سیمانی را نیز افزود.

ظرفیت اسمی تولید سیمان در سال ۸۵ بالغ بر ۲/۳۵‌میلیون تن و در سال‌جاری به ۵/۴۲میلیون تن می‌رسد. این در شرایطی است که میزان مصرف ۶/۳۸میلیون تن پیش‌بینی شده است.

بر اساس این گزارش ظرفیت اسمی تولید سیمان براساس پیش‌بینی اجرای طرح‌های جدید سیمان و طرح‌های توسعه‌ای در سال‌های ۸۷، ۸۸، ۸۹ و ۹۰ به ترتیب به ۶/۵۷، ۸/۶۱، ۱۷/۶۷ و ۸۵‌میلیون تن و میزان مصرف طی این سال‌ها به ۵/۴۲، ۷/۴۶، ۴/۵۱ و ۵/۵۶ می‌رسد.