رییس انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران گفت: دولت و وزارت بازرگانی باید قبل از اتخاذ سیاست درهای باز، برنامه مشخصی برای توسعه و مدرنیزه کردن کارخانه‌های قند ارائه می‌کردند.

به گزارش «ایسنا»، علیرضا اشرف اظهار کرد: پیشنهاداتی توسط وزارت بازرگانی ارائه شده است که با وضعیت فعلی کارخانه‌های قند و با وجود مشکلات زیاد این صنعت عملی کردن آن‌ها امکان‌پذیر نیست. وی پیشنهادهای وزیر بازرگانی برای توسعه و مدرن کردن صنعت قند را جزو بدیهیات دانست و گفت: مسائلی که عنوان می‌شود اصولی است که هر کس در صنعت می‌داند ولی برای هر حرفی ساز‌و‌کار، برنامه و امکانات لازم است و با حرف کارخانه‌ها نه بزرگ می‌شوند و نه مدرن.

اشرف بیان کرد: از سوی دولت و وزارت بازرگانی اعلام شده است که از صنعت قند در جهت به روز کردن تکنولوژی حمایت می‌شود درحالی‌ که این مساله در حد حرف باقی‌مانده و عملی نشده است.

وی با اشاره به این‌که نیاز کشور به شکر تا سال ۱۳۹۰ در انبار کارخانه‌ها وجود دارد، اظهار کرد: برنامه دولت برای این صنعت باید مشخص و زمانبندی شده ارائه شود و امکانات مالی که در این زمینه وجود دارد در اختیار کارخانه‌های قند قرار گیرد.

رییس انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران بیان کرد: از سال ۱۳۸۰‌، ۲۵۰‌میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی برای ما اعلام شده ولی تاکنون هیچ کارخانه‌ای موفق به دریافت حواله از صندوق ذخیره ارزی نشده است و بانک‌ها در توجیه ممانعت خود از پرداخت این تسهیلات اعلام می‌کنند.

وی با اشاره به طرح جامع شکر گفت: این طرح سه سال پیش توسط وزارت جهاد کشاورزی تهیه شده است که تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته و عملا کنار گذاشته شده است.

اشرف با بیان اینکه همه کارخانجات قند کشور دارای نشان استاندارد هستند، خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز اعلام شد شکر با بسته‌بندی یک کیلو و ۲۰۰‌گرمی توسط دولت خریداری می‌شود، این امر نیازمند پروانه و ماشین‌آلات خاص است که تعدادی از کارخانه‌ها در این مدت تجهیزات لازم را خریداری کردند و تعداد زیادی هم با وجود مشکلات مالی موفق به انجام این کار نشده‌اند.