کلید وزارت صنعت به «نعمت‌زاده» رسید

گروه صنعت و معدن- وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در حالی با ۱۹۹رای موافق مورد تایید نمایندگان مجلس قرار گرفت که مخالفان وی کهولت سن را بهانه ای برای ناکارآمد بودنش اعلام کردند؛ انتقادی که موجب شد تا محمدرضا نعمت‌زاده مخالفان خود را به مسابقه دعوت کند.کهولت سن، عدم توسعه صنعت خودرو و نحوه واگذاری‌ها و اجرای اصل ۴۴قانون اساسی در دوره پیشین وزارت وی، از جمله دلایل مخالفان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بود؛ انتقادهایی که موجب شد تا یکی از نمایندگان موافق در واکنش به آن عنوان کند که «نیاز به لودر نداریم؛ لیدر می‌خواهیم». مخالفان انتقادهایی نیز به اقدامات نعمت‌زاده در بخش خودرو وارد کردند. به گفته مخالفان، وزیر پیشنهادی «پیکان را تحویل گرفته و پیکان تحویل داده» و در این بخش موفق عمل نکرده است.در مقابل مخالفان، اقدامات نعمت زاده در صنعت پتروشیمی و سوابق اجرایی در بخش صنعت را می‌توان از جمله موارد مطرح شده از سوی موافقان وی دانست. موافقان «نعمت زاده را پدر پتروشیمی ایران» معرفی کردند و سوابق وی در بخش صنعت را قابل توجه دانستند. با پایان موارد مطرح شده از سوی موافقان و مخالفان، نعمت‌زاده نیز به دفاع از خود پرداخت و توانست با جلب نظر نمایندگان ۱۴۶۰روز کرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت را از آن خود کند.

نعمت زاده، پدر پتروشیمی ایران

محمدسعید انصاری، نماینده آبادان در جلسه علنی روز پنج‌شنبه در صحن مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: این را باید بدانید که پدر پتروشیمی ایران آقای نعمت زاده است.

نیاز به لودر نداریم؛ لیدر می‌خواهیم

سیدشریف حسینی، نماینده مردم اهواز نیز در این جلسه در موافقت با نعمت‌زاده اظهار کرد: چرا با مخالفت با یک شخص سفسطه می‌کنیم؛ صحبت‌هایی که انجام می‌دهیم دشمن شادمان می‌کند اطلاعاتی را که دشمن ندارد در اینجا به دست دشمنان می‌دهیم، متوجه باشید مردم امید دارند که از دولت تدبیر رایحه امید به مشام برسد.شریف حسینی نعمت زاده را برند صنعت کشور ایران معرفی کرد و افزود: ما دیگر نیاز به لودر نداریم؛ لیدر می‌خواهیم.

نعمت زاده توان اداره ندارد

از موافقان نعمت زاده که بگذریم، علی کائیدی، نماینده مردم پل دختر در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: نعمت‌‌زاده بعد از گذشت سی و چند سال از دوره وزارت خود باز به وزارتخانه صنعت و معدن بازگشته است، البته وی خدمات بسیاری به این کشور کرده است، اما در تمام دنیا افرادی مانند او باید در اتاق فکر بنشینند. وی افزود: وزارت صنعت و معدن آزمایشگاه نیست، بلکه باید در آن کار اجرایی کرد، آیا این توان در آقای نعمت زاده وجود دارد که بتواند بر سر همه حوزه‌ها حاضر شود.وی ادامه داد: با تمام احترامی که برای آقای نعمت زاده قائل هستم معتقدم وی از نظر جسمی توان اداره چنین وزارتخانه ای را ندارد. کائیدی افزود: در دوره ۸ سال خدمت شما از سال ۶۸ تا ۷۶ بگویید با دلار ۷، ۱۰ و ۲۰ تومان چه صنعتی را در مناطق محروم ایجاد کردید. وی ادامه داد: ما دیگر با دولت‌ها نسیه کار نمی کنیم شما باید بگویید آیا در این دوره ۸ ساله با وجود رانت‌های سیاسی و قدرت می‌توانید مساله بیکاری را حل کنید؟

کهولت سنی و ناراحتی قلبی

عطاءالله حکیمی، نماینده مردم رودبار دیگر مخالف وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ۱۴ مورد وام غیرقابل توجیه به افراد یا به اشخاص و شرکت‌های خاص به طور صوری پرداخت شده است، گفت: شرکت ماه سان صنعت در سال ۸۴، هفت میلیارد ریال، لایین شیمی در سال ۸۴، یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون ریال و در سال ۸۵، یکصد میلیون ریال، شرکت مروارید یزد در سال ۸۴، ۱۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال و بازیافت سبز مشهد ۲ میلیون ریال وام دریافت کردند که البته در دولت محمود احمدی‌نژاد پیگیری شد، ولی هیچ اثری از هیچ کدام از این شرکت‌ها نبود.

وی واگذاری برخی واحدهای پتروشیمی به روش غیرکارشناسی و ملاحظات شخصی به بخش خصوصی و احداث برخی واحدهای تولیدی پتروشیمی بدون تامین محل خوراک آن را از دیگر اقدامات این وزیر پیشنهادی در دوران مسوولیت خود در شرکت پتروشیمی عنوان کرد.وی در ادامه گفت: جای سوال است که با این کهولت سنی و ناراحتی قلبی و نیز حجم کاری بالا، آیا وی می‌تواند مسوولیت سنگین ترین وزارتخانه را بر عهده بگیرد؟

دستاوردها قابل قبول نبوده

عبدالله تمیمی، نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با طرح این سوال که آیا «نعمت زاده» توانایی مدیریت وزارت طویل و گسترده صنعت، معدن و تجارت را دارد، عنوان کرد: وی نزدیک به ۷۰ سال سن دارد. درست است که در این سن کوله باری از تجربه دارد ولی با این سن، چقدر می‌تواند برای وزارتخانه وقت بگذارد.تمیمی با اشاره به اینکه این وزیر پیشنهادی ۸سال وزیر بوده است، گفت: وی در برخی بخش‌ها از جمله بخش خودرو دستاوردهای قابل قبولی نداشته است. او پیکان را تحویل گرفته و پیکان تحویل داده، در آن دوره حتی نتوانستیم برف پاک کن پیکان را از چپ به راست عوض کنیم.

نعمت زاده: با مخالفان مسابقه می‌دهیم

با پایان موارد مطرح شده از سوی موافقان و مخالفان، محمدرضا نعمت‌زاده در دفاع از خود در صحن علنی مجلس گفت: برخی از دوستان در مورد سن یا ناتوانی من مطالبی را مطرح کردند و به عنوان نمونه فردی از من می‌پرسید شما چند بار سکته قلبی داشته‌اید، من گفتم تاکنون این اتفاق رخ نداده و اگر این چنین بود به صورت شفاف در صحن مجلس آن را مطرح می‌کردم و باید بگویم در مورد من کم‌ لطفی شده است. وی با بیان اینکه در سن ۳۳ سالگی بنا به انتخاب شورای انقلاب وقت به عنوان وزیر کار و امور اجتماعی منصوب شدم، اظهار کرد: از آن زمان تاکنون حدود ۳۵ سال می‌گذرد، در این ۳۵ سال سن همه از جمله من زیادتر شده، اما خوشبختانه در طول انقلاب تجاربی را آموخته‌ایم که دانش ما بیشتر شده و شناخت ما نسبت به مسائل و حل و فصل آنها افزایش پیدا کرده است.نعمت زاده تصریح کرد: ما قرار نیست در وزارت صنعت کارگری انجام دهیم، البته در این زمینه هم حاضریم با مخالفان مسابقه بدهیم و ببینیم که چه کسی توانمندتر است.وی در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان مخالف درباره عدم سرمایه‌گذاری کافی در شمال کشور در زمان مدیریت وی بر وزارت صنعت افزود: در اوایل دهه ۶۰ دولت وقت مصوبه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن هرگونه سرمایه‌گذاری صنعتی به استثنای صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در استان‌های شمالی کشور ممنوع شد که این امر متاسفانه باعث عدم توسعه صنعتی این مناطق شد.وی تصریح کرد: ما در دوره سازندگی تلاش کردیم و مجوز ایجاد شهرک‌های صنعتی را در شمال کشور گرفتیم، اما متاسفانه در سال‌های بعد از مسوولیت بنده این امر مغفول واقع شد و امیدوارم در سال‌های آینده این مساله جبران شود و همچنین گردشگری می‌تواند مکمل خوبی برای صنعت استان‌های شمالی باشد.

نظر وزیر در مورد رای اعتماد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از صبح اول وقت امروز (شنبه) کار خود را در وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز می‌کنم. محمدرضا نعمت‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری «تسنیم»، درباره اعتماد کردن نمایندگان مجلس به وی اظهار کرد: نمایندگان مجلس لطف داشتند و به بنده اعتماد کردند. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اولین اقدامش در وزارتخانه چه خواهد بود، گفت: اجازه بدهید در وزارتخانه مستقر بشوم و بعد اعلام نظر می‌کنم.