گروه انرژی- به دنبال رای اعتماد روز پنج‌شنبه، امروز حمید چیت چیان بعد از سه سال مشاوره به مدیران ارشد وزارت نیرو، خود به صندلی وزارت تکیه خواهد زد. صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو در هفدهمین رتبه جهت بررسی در جلسه علنی مجلس قرار داشت و نمایندگان به بیان سخنان مخالف و موافق و رای دادن یا ندادن به وی پرداختند. برنامه چیت‌چیان برای نجات دریاچه ارومیه مهم‌ترین پرسش نمایندگان مجلس از وی بود؛ به طوری‌که مهدی عیسی‌زاده، نماینده مخالف گزینه پیشنهادی رییس‌جمهور برای وزارت نیرو در اظهارات خود با اشاره به کاهش سالانه ظرفیت منابع آب کشور گفت: باید توضیح دهید که چه برنامه‌ای برای مدیریت برنامه آب دارید. از سوی دیگر، نادر قاضی‌پور، دیگر نماینده مخالف چیت‌چیان در تصدی وزارت نیرو با اشاره به اینکه جنگ آینده، جنگ آب خواهد بود، گفت: آقای چیت‌چیان باید توضیح دهد که چه برنامه‌ای برای مدیریت آب‌های مرزی دارد. در عین حال، جلیل سرقلعه، نماینده مردم لردگان به عنوان نماینده موافق وزیر پیشنهادی نیرو، اعلام کرد: آقای چیت‌چیان با سابقه مهندسی مکانیک و صنایع و نمایندگی مجلس و معاونت وزیر در وزارت نیرو، بدون حاشیه سیاسی، حزبی و گروهی، توانمندترین فرد برای رفع مشکلات آب در کشور است.

در ادامه وزیر پیشنهادی نیرو ضمن تشریح برنامه‌های خود برای تصدی این وزارتخانه اظهار کرد: وزارت نیرو برنامه کاملی در رابطه با دریاچه ارومیه دارد که باید تجدید نظر درخصوص سدسازی‌ها و بازنگری در آنها صورت گیرد. حمید چیت‌چیان آب،‌برق و اقتصاد آب و برق را به عنوان محورهای صحبت‌هایش عنوان کرد و با اشاره به فعالیت‌های وزارت نیرو در زمینه آب، اظهار کرد: مدیریت آب کشور باید به گونه‌ای باشد که آمادگی روبه رو شدن با چالش را داشته باشد، کما اینکه در حال حاضر شاهد افت شدید تراز آب زیرزمینی نیز هستیم. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جایگاه برق ایران در جهان گفت: ظرفیت اسمی ۷۰ هزار مگاوات برق و ارائه خدمت به ۲۹ میلیون مشترک، صنعت برق را از گسترده‌ترین شبکه‌ها ساخته است و با سرمایه‌گذاری سالانه ۱۷هزار میلیارد تومان یکی از سرمایه‌‌برترین صنایع کشور است.وی همچنین بر حمایت از ایجاد ظرفیت ساخت سالانه ۵۰۰مگاوات توربین گازی و ۵هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی و... تاکید کرد.

چیت‌چیان همچنین بر ضرورت توجه به مساله اقتصاد آب و برق اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۶۷۶ طرح ملی واستانی در دست اجرا است که به ۱۰۰هزارمیلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و با ادامه این روند در صورت افزایش یافتن طرح‌های جدید یا افزایش نداشتن تورم به طورمتوسط زمان اتمام هر طرح بیش از ۳۰ سال طول می‌کشد، هر چند بودجه شرایطی مانند فروش اوراق را پیش‌بینی کرده است؛ اما باید تمهیدات لازم انجام شود. وی گفت: استفاده گسترده از ظرفیت بخش خصوصی، اصلاح و منطقی کردن نظام تعرفه آب وبرق، بخشی از این راهکارها است.