عقد قرارداد برای تامین دلار 1226 تومانی کالاهای اساسی

گروه صنعت و معدن - پس از عبور از سد بهارستان‌نشین‌ها و اخذ رای اعتماد، این بار محمدرضا نعمت‌زاده وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت برای انجام مراسم معارفه با اعضای کمیسیون صنایع و معادن و ارائه برنامه‌های این وزارتخانه برای رفع مشکلات حوزه‌های مختلف تولید به مجلس رفت. نعمت‌زاده در این جلسه علاوه بر پاسخگویی به سوالات اعضای کمیسیون صنایع از انعقاد پروتکل بین بانک مرکزی و وزارت صنعت برای تامین دلار ۱۲۲۶ تومانی کالاهای اساسی خبر داد. خبر بازگشت مجدد دلار با نرخ ۱۲۲۶ تومان بعد از روی کار آمدن کابینه یازدهم رسما از سوی وزیر صنعت اعلام و مقرر شد تا پایان سال جاری برای رفع نیاز بازار دلار ارزان قیمت در اختیار کالاهای اساسی قرار گیرد؛ خبری که نعمت‌زاده در اولین حضور خود در کمیسیون صنایع برآن تاکید کرد.

وعده ترخیص کالا از بنادر، برگزاری جلسات با خودروسازان هر دو هفته یکبار از دیگر مواردی است که نعمت‌زاده در اولین جلسه خود با اعضای کمیسیون صنایع به آن پرداخت. وعده‌هایی که در صورت اجرا می‌تواند تا حدودی آرامش را به بازار بازگرداند و برخی از مشکلات بخش تولید را برطرف کند.

نعمت‌زاده در این جلسه همچنین به ارائه برنامه ۱۰۰ و ۱۵ روزه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز پرداخت. روح‌الله عباسپور با اشاره به حضور نعمت‌زاده در کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با «خانه ملت» تصریح کرد: وزیر صنعت، معدن وتجارت سه‌شنبه با حضور در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به ارائه برنامه‌های ۱۰۰ روزه و ۱۵ روزه خود پرداخت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمایندگان و اعضای کمیسیون نظرات خود را در رابطه با برنامه‌های وزیر صنعت اعلام کردند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به عمده‌ترین محورهای وزیر صنعت در برنامه‌های خود گفت: موانع صنعت یکی از محورها بود که برخی از آنها قبلا مطرح شده بود و برخی راهکارهای آن نیز در بودجه ۹۲ پیش‌بینی شده است.

امضای پروتکل برای تامین ارز کالاهای اساسی

بهروز نعمتی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این خصوص گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس از انعقاد پروتکل بین بانک مرکزی و وزارت صنعت برای تامین دلار ۱۲۲۶ تومانی کالاهای اساسی ومایحتاج عمومی مردم نیز خبر داد.

به گفته نعمتی، در این جلسه موارد بسیاری مطرح شد؛ به طوری که در همان ابتدا اعضای کمیسیون صنایع و معادن مسائل مربوط به قیمت‌گذاری خودرو را مطرح کردند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: توسعه صنایع در مناطق محروم، قیمت‌گذاری خودرو و توسعه معادن از جمله مواردی بود که از سوی اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با توجه به مسائل و مشکلاتی که در حال حاضر در بخش صنعت وجود دارد بحث تامین تسهیلات و منابع ریالی و ارزی مورد نیاز واحدهای صنعتی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز مطرح شد.

نعمتی ادامه داد: همچنین نحوه استفاده از منابع ارزی که در خارج از کشور قرار دارد و فاینانس‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه نعمت‌زاده از جلسات یک هفته درمیان در روز پنج‌شنبه با خودروسازان خبر داد، گفت: این جلسات به صورت دو هفته یکبار برگزار می‌شود، اما هنوز به جمع بندی نرسیده‌ایم.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به برنامه‌های نعمت‌زاده برای تامین کالاهای اساسی خبر داد و گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت برنامه‌های خود را برای تامین کالاهای اساسی ارائه داد که بر اساس آن روزانه مسائل بازرگانی را پیگیری می‌کند و نیازهای اساسی مردم مانند کالاهای اساسی به ویژه در بخش نهادهای عمومی کشور را مدنظر قرار می‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اینکه نعمت‌زاده از تامین دلار ۱۲۲۶ تومانی مایحتاج عمومی مردم خبر داد، گفت: البته این ارز در حال حاضر برای بخش دولتی تامین می‌شود، اما قرارشد برای کالاهای اساسی که از سوی بخش خصوصی وارد می‌شود نیز تخصیص یابد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: قرار شد برای تامین ارز ارزان کالاهای اساسی از سوی بخش خصوصی جلساتی بین رییس بانک مرکزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شود و با انعقاد پروتکلی بین بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت مابه‌التفاوت نرخ ریال و ارز از محل یارانه‌ها پرداخت می‌شود.

وعده ترخیص کالاهای اساسی از بنادر

رمضانعلی سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع نیز با اشاره به اعلام برنامه‌ ۱۰۰روزه وزیر صنعت در این کمیسیون گفت: براساس اعلام نعمت‌زاده تعداد کشتی‌های مانده در بنادر از ۴۰ فروند به ۲۱ فروند رسیده‌اند و تا ۲ هفته آینده این تعداد به ۱۰ فروند می‌رسد.

سبحانی‌فر در خصوص مواردی که در برنامه ۱۰۰ و ۱۵ روزه وزیر صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شده نیز اظهار کرد: در این جلسه وزیر صنعت برنامه‌های کوتاه‌مدت خود را در ۱۰۰ روز تشریح کرد که روند تسهیلات‌دهی به صنایع، شیوه تامین مواد اولیه، کوتاه شدن فرآیند ال‌سی و گشایش ال‌سی و برخی مسائل دیگر که به روند فعالیت صنعت و تولید سرعت می‌بخشد از جمله این برنامه‌ها بود.

وی با بیان اینکه در حوزه بازرگانی نیز به مسائل مربوط به صادرات و کوتاه شدن فرآیند آن، هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف از جمله گمرک و وزارت اقتصاد برای سرعت بخشیدن به مسائل مربوط به صادرات و واردات اشاره شد، گفت: آقای نعمت‌ زاده اعلام کرد که طی دو هفته گذشته از ۴۰ فروند کشتی که در گمرک پهلو گرفته بود و هنوز ترخیص نشده بود، تنها ۲۱ فروند کشتی باقی مانده و امیدواریم که این رقم نیز در دو هفته آینده به ۱۰ فروند برسد. بر این اساس با توجه به اینکه تعداد کشتی‌ها کاهش پیدا کرده مشخص است که فرآیند کار کوتاه شده است.

عضو کمیسیون صنایع در پاسخ به این سوال که در مورد صنعت خودرو نعمت‌زاده چه نظری دارند؟ خاطرنشان کرد: وی اعلام کرد که کار کارشناسی مختلفی در این زمینه انجام شده و در آینده نزدیک نیز جلسات بیشتری برگزار خواهد شد. همچنین در مورد قیمت‌گذاری نیز وی معتقد است که باید شورای سیاست‌گذاری برای قیمت‌گذاری‌ها که پیش از شورای رقابت وجود داشت، مجدد فعال شود و کمک بیشتری به قیمت‌گذاری خودرو کند.

سبحانی فر با بیان اینکه در مورد معادن و فولاد‌های هفت‌گانه اعضای کمیسیون صحبت‌هایی با وزیر صنعت انجام دادند، گفت: وزیر صنعت فعال شدن فولاد‌های هفت‌گانه را یکی از برنامه‌های ۱۰۰روزه این وزراتخانه اعلام کرد که باید منابع آن مشخص و فاینانس آن نیز با چین نهایی و همچنین باید مبلغ مورد نظر واریز شود و سایر اقدامات در این زمینه ادامه پیدا کند.

وی درمورد تسهیلات دهی به صنایع نیز بیان کرد: بر اساس گفته‌های نعمت‌زاده هماهنگی‌هایی انجام شده که بخش‌هایی که مشکل دارند روند تسهیلات دهی آنها سامان پیدا کند.

وعده داده شده مبنی بر ترخیص کالای اساسی از بنادر در حالی است که هم‌اکنون بیش از ۲۰ کشتی در بنادر در انتظار تخصیص ارز برای ترخیص هستند. به گفته واردکنندگان طی ماه‌های اخیر ترخیص کالا با دو مشکل اساسی مواجه بوده که این امر دپوی کالا را در بنادر به همراه داشته است. عدم تخصیص به موقع ارز کالای اساسی از سوی بانک مرکزی عمده مشکلی است که وارد کنندگان به آن اشاره می‌کنند، به گفته فعالان این بخش نزدیک به دو ماه است که بانک مرکزی از پرداخت ارز به واردکنندگان امتناع کرده یا ارز را به صورت محدود در اختیار واردکنندگان قرار داده که این امر ترخیص کالا را با مشکلاتی مواجه کرده است.

دولت برای حمایت از تولید لایحه بدهد

حمید رضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع نیز با بیان اینکه برای حمایت از تولید و رفع موانع آن در برنامه ۱۰۰روزه دولت نیاز به اقداماتی در حوزه قانون‌گذاری و اجرایی است، گفت: مساله خودرو در جلسه دیگری با حضور وزیر صنعت پس از پایان تعطیلی مجلس بررسی می‌شود.

فولادگر با بیان اینکه مسائل مربوط به قانون‌گذاری یا باید از سوی مجلس انجام شود یا اینکه دولت لایحه مورد نظر را به مجلس ارائه کند، گفت: بخشی از موارد قانونی در طرح حمایت از تولید ملی وجود دارد که تصویب نشد. در این موارد به وزیر صنعت اعلام کردیم که از طریق ارائه لایحه به مجلس کارها را پیش ببرد تا زودتر به نتیجه برسد و بخشی از موارد قانونی مورد نیاز در رفع موانع تولید نیز در قانون بودجه وجود دارد که باید از آن استفاده شود.

عضو کمیسیون صنایع خاطر نشان کرد: در حوزه اجرایی نیز وزارت صنعت خود باید اقداماتی را انجام دهد که مربوط به مسائل بانکی، گمرکی، مالیاتی یا بیمه‌ای است که باید در شورای پول‌و اعتبار، شورای اقتصاد، بانک مرکزی حل شود. برای نمونه درمورد ال‌سی‌ها مسائلی از سوی وزیر مطرح شد که در قانون بودجه به ۱۰ درصد رسیده است.

فولادگر در مورد مسائل مطرح شده حوزه خودرو و کالا‌های اساسی، بیان کرد: در مورد خودرو با توجه به اینکه نیاز به وقت زیادی داشت مساله خاصی مطرح نشد و به همین دلیل نیز قرار است جلسه دیگری با وزیر صنعت در مورد قیمت‌گذاری خودرو و سایر مسائل این حوزه بحث شود. با توجه به اینکه مجلس دو هفته در تعطیلی به سر می‌برد، بررسی در مورد این موضوع به ابتدای مهر ماه موکول می‌شود. در مورد کشتی‌های معطل مانده حاوی کالاهای اساسی نیز اعلام شد که تعداد آنها کم شده و قرار است تا دو هفته آینده به ۱۰ فروند برسد.