ایسنا- مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب کشور با اشاره به ساخت ماهانه یک سد در کشور گفت: غفلت از حوزه آب آسیب‌هایی را به دنبال دارد که زود جبران نخواهد شد. محمد حاج رسولی‌ها با اشاره به اینکه تا پایان برنامه پنج ساله توسعه ۶۰ سد در کشور ساخته می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۶۰۰ سد در کشور وجود دارد که ۱۴۴ سد آن ملی و بزرگ هستند. وی ادامه داد: از این تعداد سد تنها ۱۹ مورد در سال‌های قبل از انقلاب ساخته شده، اما در سال‌های اخیر به طور میانگین سالانه سه سد در کشور احداث شده است.

به گفته مشاور وزیر نیرو، در سال های قبل از انقلاب سالانه در سطح ۲۵ هزارهکتار شبکه ساخته می‌شد که این رقم در سال‌های اخیر به ۵۰ هزار هکتار رسید و البته پیش‌بینی انجام شده برای برنامه پنج‌ساله توسعه ساخت سالانه شبکه در سطح ۸۰ هزار هکتار است. حاج رسولی‌‌ها با اشاره به شرایط آب و هوایی کشور، ایران را یکی از کشورهای خشک دنیا دانست که این وضعیت ضرورت مدیریت منابع آبی را دوچندان می‌کند.

به گفته وی، در حال حاضر متوسط بارش‌های کشور به کمتر از ۲۵۰ میلیمتر در سال رسیده است که این کاهش حتی اگر در حد چند میلیمتر هم باشد، اثرات قابل توجهی در پی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب کشور همچنین از کاهش ۴۵ درصدی جریان‌های سطحی آب در کشور خبر داد و افزود: در سال‌های اخیر در حوزه آب‌های زیرزمینی نیز شاهد کاهش بوده‌ایم. حاج رسولی‌ها تصریح کرد: این شرایط آبی و خشکسالی‌های اخیر کشور را دچار بحران آبی می‌کند که سدسازی یکی از اقدامات وزارت نیرو برای حل این مشکل است.

وی تامین آب شرب مورد نیاز مردم را از مهم‌ترین اهداف سدسازی خصوصا در مناطقی که با کمبود آب شرب مواجه هستند، دانست و تاکید کرد: مهم‌ترین هدف زیست‌محیطی سدسازی تامین آب شرب است و بخش کشاورزی و آبیاری سطوح زیرکشت در اولویت‌های بعدی قرار دارد.

مشاور وزیر نیرو معتقد است بخش آب بخشی خاص و ویژه است که نیازمند توجه و اعتبارات بیشتر بوده و هرگونه غفلت در این بخش آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت که جبران آن به زودی ممکن نیست.