کلیات طرح حمایت از تولید ملی تصویب نشد

گروه صنعت و معدن- سال حمایت از تولید ملی به پایان رسید و سال جدید هم به نیمه نزدیک می‌شود، اما کلیات طرح حمایت از تولید ملی که قرار بود سال گذشته در راستای رفع مشکلات تولید نهایی و ابلاغ شود نتوانست از سد بهارستان‌نشین‌ها عبور کند و با رای منفی نمایندگان مجلس به بایگانی رفت تا طرحی جدید و جامع‌تر تدوین شود و مشخص نیست تا تدوین چنین طرحی آیا نفسی برای تولید باقی خواهد ماند یا نه؟ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس پس از استماع نظرات موافقین و مخالفین، به کلیات طرح حمایت از تولید ملی رای ندادند. بهارستان‌نشین‌ها با ۱۰۶ رای مخالف، ۹۸ رای موافق و ۱۰ رای ممتنع، کلیات طرح حمایت از تولید ملی را تصویب نکردند و علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی پس از رای نیاوردن کلیات طرح حمایت از تولید ملی، گفت: امیدواریم کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی طرحی جامع‌تر در آینده نزدیک ارائه کند تا در صحن مجلس تصویب شود.

اقدام صورت گرفته در حالی است که طرح ارائه «شده» در صحن علنی مجلس توسط بخش خصوصی و با در نظر گرفتن مشکلات بخش تولید تدوین و بارها مورد بازنگری قرار گرفته بود؛ با این حال این طرح نتوانست نظر نمایندگان را به خود جلب کند.

آرمان خالقی یکی از اعضای کارگروه حمایت از تولید که در تدوین طرح حمایت از تولید ملی حضور داشت با ابراز تاسف از رد کلیات طرح حمایت از تولید ملی در مجلس گفت: مجلس اگر نظر کارشناسی کمیسیون تخصصی خود را قبول ندارد، پس دیگر نظر چه کسی را قبول دارد؟!

خالقی در گفت و گو با «ایسنا» توضیح داد: من بابت رای نمایندگان مجلس به رد کلیات طرح حمایت از تولید ملی انتقاد داشته و از آن متاسف هستم. این طرح قرار بود درسال ۱۳۹۱ و در سال حمایت از تولید ملی نهایی شود که این کار به سال جاری موکول شد. حالا شاهد این هستیم که باز هم طرح حمایت از تولید ملی با تاخیر در تصویب و اجرا مواجه شده است.

به گفته وی، طرح حمایت از تولید ملی در سال گذشته و امسال در کمیسیون‌های اقتصادی مجلس بارها مورد بررسی قرار گرفت. در اتاق بازرگانی، خانه صنعت و معدن و مرکز پژوهش‌های مجلس این طرح مورد بررسی قرار گرفت و جای تاسف است که نمایندگان مجلس بعد از این همه بررسی کارشناسی باز هم به کلیات طرح حمایت از تولید ملی رای مخالف دادند.

وی افزود: دقیقا مشخص نیست که چرا کلیات طرح حمایت از تولید ملی رای نیاورد. این موضوع نگران‌کننده است؛ به طوری که دو نفر از نمایندگان مجلس در حمایت از سیستم بانکی سخن گفتند که به نظر می‌رسد این اظهارات در رد کلیات طرح حمایت از تولید ملی موثر بوده است.

خالقی خاطرنشان کرد: این استدلال مطرح می‌شود که به دلیل طرح پیشنهاد کاهش نرخ مالیات واحدهای تولیدی و مغایرت این پیشنهاد با قانون برنامه پنجم توسعه، کلیات طرح حمایت از تولید ملی رد شد. اما می‌شد همانند بسیاری از موارد دیگر قوانین قبلی را که مجلس تصویب کرده بود بار دیگر مورد بازنگری قرار داد که قانون مالیات نیز از‌ آن جمله است.

عضو کارگروه حمایت از تولید با اشاره به اینکه نباید یک طرح بزرگ تنها به خاطر چند ایراد جزئی این چنین زیر سوال برود، افزود: قرار نبود با اجرای طرح حمایت از تولید ملی معجزه‌ای رخ دهد. بعضا مطرح می‌شد که برای تصویب این طرح باید قوانین کار و تجارت اصلاح می‌شد که چنین بحثی مطرح نبود.

خالقی با اشاره به اینکه مجلس کارنامه موفقی را از خود در زمینه حمایت از تولید ملی بر جای نگذاشت، افزود:‌ به نظر می‌رسد عده‌ای از نمایندگان مجلس هیچ اعتقادی به تولید ملی ندارند. اگر می‌خواهیم امسال حماسه اقتصادی رخ دهد باید کار ویژه‌ای انجام دهیم اما تصمیم نمایندگان مجلس برخلاف تحقق حماسه اقتصادی بود.

وی افزود: قرار شده است که طرح حمایت از تولید ملی به کمیسیون تخصصی آن برگردانده شود تا خلاصه‌تر شود. امیدواریم این رفت و برگشت باعث آسیب دیدن طرح نشود.