خبرگزاری تسنیم- حمید چیت چیان، وزیر پیشنهادی نیرو جزئیات برنامه خود را برای مدیریت بخش آب و برق کشور منتشر کرد که بر این اساس اصلاح قیمت فروش برق در دستور کار قرار می‌گیرد. بر این اساس ماموریت وزارت نیرو، تامین آب، برق و خدمات فاضلاب در سراسر کشور به صورت مطمئن و اقتصادی است. صنعت آب و برق با انجام این ماموریت، نقش تعیین‌کننده‌ای در زمینه توسعه پایدار ملی و بهبود مداوم کیفیت و رفاه زندگی شهروندان ایفا می‌کند. خدمات وزارت نیرو از مهم‌ترین خدمات زیرساختی و حیاتی است و تاثیرات و نتایج آن در کلیه بخش‌ها از جمله کشاورزی، مسکن و شهرسازی، صنعت و تجارت، حمل و نقل، بهداشت، بانکداری، امنیت انتظامی و محیط زیست کاملا مشهود و بسیار تعیین‌کننده‌ است. مهم‌ترین تنگناهایی که فعالیت‌های صنعت آب و برق را دچار چالش می‌کند، محدودیت منابع آب ومحدودیت منابع مالی است. منابع آب کشور محدود است و ایران جزو کشورهای دارای تنش آبی محسوب می‌شود. آنچه اثرات محدودیت منابع آب را تشدید و بحرانی می‌کند، عبارتند از: ۱- برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی که منجر به از دست دادن غیرقابل برگشت سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود ۲- مصرف بی‌رویه آب به ویژه در بخش‌های کشاورزی و شرب ۳- ورود انواع آلاینده‌ها به منابع آب و غیرقابل مصرف شدن بخشی از منابع آب به دلیل افت کیفیت ۴- مدیریت محلی منابع آب بدون توجه به الزامات مدیریت یکپارچه منابع آب و توسعه پایدار ۵- عدم اختصاص منابع لازم برای بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات.

علاوه بر موارد فوق، رشد جمعیت، توسعه اقتصادی و افزایش سطح رفاه جامعه به طور طبیعی فشار بر منابع آب را به دنبال دارد. مهم‌ترین راهبردهای جلوگیری از بروز بحران منابع آب عبارتند از:

۱- اصلاح نظام قیمت‌گذاری آب و کاهش شکاف بین قیمت فروش آب و هزینه تمام شده که بیشترین تاثیر را در مدیریت مصرف آب خواهد داشت. ۲- کنترل ورود فاضلاب خام به محیط‌های پذیرنده در کلیه بخش‌ها اعم از کشاورزی، صنعت و مراکز جمعیتی ۳- مدیریت تقاضای آب به ویژه در بخش‌های کشاورزی و شرب ۴- مدیریت حوضه‌ای منابع آب ۵- اولویت اجرای طرح‌های منابع آب مشترک ۶- تغییر روند کاهش آب در تالاب‌‌ها و دریاچه‌ها و اقدام برای احیای آنها. در بخش برق این امکان وجود دارد که در مدت زمانی قابل قبول، صنعت برق را به طور کامل از چرخه مالی دولت خارج کرد و این صنعت با اتکا به درآمد خود به صورتی اقتصادی و در محیطی رقابتی فعالیت خود را توسعه دهد. این اقدام مشروط به تحقق موارد زیر است:۱- اصلاح قیمت فروش برق ۲- متناسب کردن قیمت فروش برق با قیمت سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها ۳- اختصاص صد در صد منابع حاصل از فعالیت بخش به بنگاه‌های عرضه‌کننده ۴- اختصاص صد در صد منابع حاصل از صادرات برق به بنگاه‌های صادرکننده ۵- اعمال هزینه‌های سوخت در مناسبات مالی و خرید و فروش برق در سراسر زنجیره تامین برق