ایسنا- در نشست کارشناسان صنعت چاپ استان‌ها که روز گذشته برگزار شد، سرپرست معاونت فرهنگی ارشاد این صنعت را صنعتی با زوایای پنهان و مغفول مانده خواند. علی اسماعیلی، سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: صنعت چاپ یک صنعت زیرساختی و مهم است؛ زیرا صنایع بسیاری وابسته به صنعت چاپ است. وی گردش مالی صنعت چاپ را در دنیا ۸۵۰ میلیارد دلار در سال خواند و تاکید کرد: صنعت چاپ در بسیاری از کشورهای صنعتی و فراصنعتی جهان، جزو صنایع اول و دوم یا جزو ۱۰ صنعت برتر آنهاست. زیرا این صنعت می‌تواند در جهت اشتغال، رفع بیکاری و توسعه سیاسی و اقتصادی موثر باشد. اسماعیلی در ادامه به اهمیت پیوند میان صنعت چاپ و حوزه فرهنگ اشاره و عنوان کرد: دنیا به وسیله‌ صنعت چاپ فرهنگ خود را به جهان صادر می‌کند و این صنعت نیاز به مراقبت بسیار جدی دارد.

وی به قدمت ۲۰۰ ساله ایران در صنعت چاپ اشاره کرد و گفت: بنابراین تصمیم‌ها در این حوزه بنیادین و زیرساختی است و میزان اثرگذاری آن زیاد است. وی همچنین عنوان کرد: با این شرایط، این صنعت باید پویا، چابک و کارآفرین باشد. اگر این صنعت به روز نبوده و در آموزش روزآمد نباشد، پیشرفت نمی‌کند. وی صنعت چاپ را در گرو پیش‌شرط‌هایی دانست و گفت: ما زمانی می‌توانیم این صنعت را ارتقا دهیم که نیروی انسانی ماهر و متخصص تربیت کرده باشیم و فرصت‌ها و چالش‌هایش را بشناسیم. وی ادامه داد: گام دوم، مشارکت همه بخش‌ها، چه خصوصی و چه دولتی است. گام سوم هم بهسازی تجهیزات و تکنولوژی چاپ در کشور است.

اسماعیلی با تاکید بر لزوم تدوین معیارها و شاخص‌ها و استانداردهای صنعت چاپ گفت: ما اگر بخواهیم این صنعت را ارتقا دهیم، باید معیارها و استانداردهای مشخصی را قرار دهیم. متاسفانه در حال حاضر شاخصی برای ارزیابی وضعیت صنعت چاپ و چاپخانه‌ها نداریم. وی در ادامه با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای با صندوق توسعه ملی نیز گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه، اعتباری ۱۵۰ میلیارد تومانی برای فعالان چاپ و نشر در نظر گرفته شده که ۱۰۰ میلیارد‌تومان آن به بخش چاپ و ۵۰ میلیارد تومان دیگر به حوزه نشر اختصاص می‌یابد.