یک کالای اساسی دیگر در انتظار دلار 1226تومانی

گروه صنعت و معدن- پس از اعلام خبر بازگشت دلار با نرخ ۱۲۲۶تومان به ۵ قلم کالای اساسی، چانه‌زنی برای تخصیص دلار ارزان قیمت برای سایر کالاهای اساسی آغاز شد. روغن خام، گندم، کنجاله، ذرت و جو ۵ قلم کالای اساسی است که بدون چانه‌زنی توانستند به دلار ارزان‌قیمت برای واردات دست پیدا کنند و حال واردکنندگان گوشت گوسفندی سعی دارند تا با قرار گرفتن در این گروه به دلار ۱۲۲۶ تومانی دست پیدا کنند. ظاهرا رییس‌جمهور نیز با تخصیص دلار ارزان برای واردات گوشت گوسفندی همراهی کرده تا به این طریق راه رسیدن به دلار ارزان قیمت برای این کالای اساسی هموار شود.

اقدام صورت گرفته در حالی است که اوایل سال جاری و بدون هیچ استثنایی حذف کامل دلار با نرخ ۱۲۲۶تومان در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد تا کالاهای اساسی برای واردات دلار ۲۴۵۰ تومان نرخ مصوب در بودجه را دریافت کنند، اما افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار و مشکلات

به وجود آمده برای اقشار کم درآمد، موجب شد تا رییس‌جمهور در اولین روزهای کاری بهبود معیشت مردم را در اولویت کاری خود قرار دهد و برای سرعت بخشیدن به روند واردات کالاهای اساسی و تامین ارز این کالاها، کارگروهی متشکل از سه نهاد بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک راه‌اندازی شد تا در کوتاهترین زمان ممکن آرامش به بازار بازگردد.

روغن خام، گندم، نهاده‌های دامی شامل «کنجاله، ذرت و جو» پنج قلم کالای اساسی از ۹ قلم کالای اساسی هستند که با قرار گرفتن در اولویت یک از اولویت‌های ۱۰ گانه، توانستند بدون چانه‌‌زنی به دلار با نرخ ۱۲۲۶ تومان دست پیدا کنند و سایر اقلام شامل برنج، شکر خام، گوشت قرمز ، گوشت مرغ، شیر خشک و کره نیز سعی دارند تا از اولویت یک بودن خود استفاده کرده و به این طریق به دلار ارزان‌قیمت دست پیدا کنند. در این میان، مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقدند از آنجا که ارز ارزان برای خرید مواد اولیه تولید اختصاص خواهد یافت، تمام کالاهای مصرفی با کاهش قیمت روبه‌رو می‌شوند.

اقدام صورت گرفته برای تخصیص دلار با نرخ ۱۲۲۶تومان در حالی است که کمبود ارز در کشور یکی از دلایل افزایش نرخ دلار در یک سال گذشته بوده است، با این حال مسوولان سعی دارند تا به هر طریق مشکل کمبود ارز کالاهای اساسی را برطرف کنند. در این مورد، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در مراسم معارفه خود به عنوان وزیر جدید گفته بود: برای تامین کالاهای اساسی و بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۲، فقط یک نوع ارز وجود دارد و آن هم دلار مبادله‌ای با قیمت حدود ۲۵۰۰ تومان است، اما کالاهای اساسی پس از ترخیص با دلار ۲۵۰۰ تومانی از طرف دولت یارانه دریافت کرده و قیمت‌گذاری آنها با دلار ۱۲۲۶ تومان خواهد بود. به گفته وی، مابه‌التفاوت دلار ۲۵۰۰ تومانی و دلار ۱۲۲۶تومانی در پایان سال از محلی که در قانون مشخص می‌شود، پرداخت خواهد شد. با توجه به اقدامات صورت گرفته باید امیدوار بود تا آرامش به بازار کالای اساسی باز گردد.

رایزنی برای تخصیص دلار ۱۲۲۶تومانی

گوشت گوسفندی از میان ۶ قلم کالای جا مانده از دریافت دلار با نرخ ۱۲۲۶تومان، اولین کالایی است که رایزنی برای دریافت دلار ارزان قیمت برای آن آغاز شده و در همان ابتدا توانسته موافقت حسن روحانی، رییس‌جمهور را نیز دریافت کند.

به گفته علیرضا ملکی، رییس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی، در ماه‌های آینده عید قربان و ایام ماه محرم را در پیش خواهیم داشت که در این ایام حجم مصرف دام به شدت افزایش خواهد یافت.

ملکی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر نیازمند تامین بازار هستیم به «ایسنا»، گفت: در چند ماه گذشته به دلیل فصل مناسب دام، از ورود گوشت‌های وارداتی جلوگیری شد، اما در حال حاضر برای ثبات بازار به دنبال واردات گوشت با ارز ۱۲۲۶ تومانی هستیم که رییس‌جمهور نیز با این موضوع همراهی کرده‌اند.

به گفته رییس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی، واردات گوشت در حال حاضر از کشوهای استرالیا و پاکستان در حجم محدود صورت می‌گیرد.

تخصیص دلار ۱۲۲۶تومانی در کوتاه‌مدت

محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در خصوص مدت زمان پرداخت دلار با نرخ ۱۲۲۶ تومان به کالاهای اساسی، می‌گوید: حرکت به سمت تک‌نرخی شدن ارز از اصلی‌ترین برنامه‌های دولت است، ولی در حال حاضر برای ایجاد امنیت غذایی مردم کالاهای اساسی را طی یک تصمیم کوتاه‌مدت همچنان با ارز ۱۲۲۶ تومانی وارد می‌کنیم.

نهاوندیان درباره‌ اختصاص ارز ۱۲۲۶ تومانی به واردات کالاهای اساسی، اظهار کرد: یکی از اولویت‌های دولت این است که به اقشار کم‌درآمد بیش از این فشار وارد نشود.

وی ادامه داد: در بحث کالاهای اساسی تامین امنیت غذایی جزو اولویت‌های دولت است، البته سیاست ارزی دولت حرکت به سمت ارز تک‌نرخی خواهد بود.

رییس دفتر ریاست‌جمهوری با بیان اینکه در حال حاضر اقدامی که برای ایجاد آرامش در بازار باید ایجاد شود این است که مردم از دسترسی آسان به کالاهای اساسی مطمئن باشند، گفت: بنابراین باید بین تصمیمات کوتاه‌مدتی که برای ایجاد ثبات و آرامش در بازار گرفته می‌شود و تصمیمات بلند‌مدت تفاوت قائل شد.

وی تاکید کرد: با ایجاد این اطمینان در بین مردم و به‌ویژه اقشار کم درآمد جامعه اقدامات لازم برای تصمیم‌گیری درباره مسائل ارزی گرفته می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران در پایان تصریح کرد: زمانی که توانستیم شرایط تورمی را در کشور کنترل کنیم، آن وقت می‌توانیم دست به این اقدامات اساسی بزنیم.