گروه صنعت و معدن- عضو کارگروه حمایت از تولید با بیان اینکه هم اکنون گشایش اعتبار اسنادی از طریق بانک‌های کشورهایی همانند چین، هند و ترکیه صورت می‌گیرد، گفت: در صورت اتخاذ سیاستی مناسب برای گشایش سوئیفت حجم زیادی از مشکلات برطرف می‌شود. آرمان خالقی با اشاره به اینکه در حال حاضر به دلیل تحریم‌های بین‌المللی گشایش اعتبار اسنادی (ال‌سی) توسط بانک‌ها با کشورهای مشمول تحریم صورت نمی‌گیرد، به خبرگزاری «تسنیم» گفت: در برخی از موارد مبادلات تجاری با کشورهای خارجی از طریق بانک‌های واسطه صورت می‌گرفت که به دلیل قطع سوئیفت این امر نیز با مشکلاتی همراه شده است.

وی ضمن بیان اینکه هم اکنون گشایش اعتبار اسنادی از طریق بانک‌های کشورهایی همانند چین، هند و ترکیه صورت می‌گیرد، افزود: تصمیم اخیر دولت در کاهش نرخ گشایش اعتبار اسنادی به ۳۰ درصد مشمول مبادلات تجاری با این کشورها است که البته این کشورها نیز در گشایش اعتبار بهانه‌های متعدد می‌آورند و تمایل چندانی به اجرای آن ندارند.

خالقی اضافه کرد: این روزها زمزمه‌های متعددی مبنی بر کاهش تحریم‌های بین‌المللی و باز شدن سوئیفت به گوش می‌رسید که باید بگویم با اجرایی شدن این امر حجم زیادی از مشکلات بانکی واردکنندگان کشور برطرف خواهد شد.

این عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران با اشاره به اینکه در کنار گشایش اعتبار اسنادی واردکنندگان برای تبادلات تجاری خود از حواله نقدی نیز استفاده می‌کنند، گفت: در این روش که عمده خرید براساس آن صورت می‌گیرد مشتریان باید ۱۰۰درصد مبادلات را پرداخت و در نهایت کالاهای خریداری شده را از طرف تجاری دریافت کنند این در حالی است که در گذشته خرید انجام و سپس مبالغ به حساب مشتریان واریز می‌شد. خالقی همچنین از انحلال کارگروه حمایت از تولید خبر داد و با اشاره به مصوبه قبلی هیات دولت برای ابطال کارگروه‌های تشکل شده در دولت دهم، به «ایسنا» گفت: بر این اساس، کارگروه حمایت از تولید نیز منحل شد ولی ما پیشنهاد جدیدی برای احیای دوباره آن داریم.

وی ادامه داد: باید مشخص شود که دولت قصد دارد بخشی از اختیاراتش را به کارگروهی مانند کارگروه حمایت از تولید منتقل کند یا مسائل مربوطه در قالب کمیسیون‌های اقتصادی دولت یا کارگروه تخصصی صنعت و معدن پیگیری خواهد شد.

وی گفت: باید ببینیم آیا دولت قصد دارد بخشی از اختیاراتش را به تعدادی از وزرا تفویض کند یا خیر.