بوروکراسی کاهش یافت، ترخیص افزایش

گروه صنعت و معدن - در حالی که کمتر از یک‌ماه به پایان وعده ۱۰۰ روزه دولت یازدهم برای بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید باقیمانده، یکشنبه شب گذشته اعضای هیات وزیران به همراه رییس‌جمهور به بررسی دستاوردهای مدت زمان طی شده پرداختند. کاهش بوروکراسی و حذف قوانین و مصوبات دست و پاگیر را می‌توان عمده اقدامات دولت یازدهم دانست؛ اقدامی که موجب شد تا روند ترخیص کالا شتاب گیرد و امکان اعتبار اسنادی پس از سه سال برای بخش تولید فراهم شود. در این جلسه هر یک از دستگاه‌های اجرایی به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده درباره مصوبات و تصمیمات دولت در خصوص رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری پرداختند.

روان شدن امر ترخیص، خروج سریع‌تر کالاهای اساسی و کاهش هزینه‌های ماندگاری کالا در گمرکات از نتایج مصوبات ۳۵ بندی طرح رونق اقتصادی دولت تدبیر و از جمله مواردی است که دراین جلسه از سوی دستگاه‌های اجرای مطرح شد. براساس گزارش ارائه شده طی مدت زمان طی شده یک میلیون و۱۵۰ هزار تن کالای اساسی با رشدی معادل ۴۰ درصد نسبت به مدت ماه قبل و دارو حدود ۹۵۸ تن به ارزش ۸۲ میلیون دلار از گمرکات ترخیص شده است.

در این جلسه اعلام شد مدت زمان صرف شده برای ترخیص کالاهای اساسی از هشت روز به چهار روز کاهش یافته است و این موضوع بر کاهش هزینه‌های تمام شده برای محصولات وارداتی تاثیر مناسبی داشته است.

همچنین سرویس ارزیابی جداگانه‌ای برای تسریع در ترخیص کالاهای واحدهای تولیدی در گمرکات ایجاد شده است. براساس تدابیر اتخاذ شده، بیش از یکصد میلیون دلار ثبت سفارش طی این مدت صورت گرفته است.

بازنگری در فهرست محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادراتی و تعیین تکلیف صادرات غیرنفتی تا پایان سال و روان‌سازی فرآیند اخذ پروانه در وزارت صنعت، معدن و تجارت و کوتاه کردن زمان آن از دیگر موضوعاتی است که در آخرین جلسه هیات دولت اعلام شد.

اما اقدامات صورت گرفته توانسته به رفع مشکلات بخش تولید کمک کند؟ به گفته حسین سلیمی، عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنعتی ادامه روند فعلی تا یک‌ماه آینده می‌تواند نیمی از مشکلات بخش تولید را برطرف کند.

سلیمی به «دنیای اقتصاد»‌ می‌گوید: لغو مصوبات دست و پاگیر و صدور بخشنامه‌های جدید می‌تواند راه گشا باشد؛ چرا که در سال‌های گذشته مصوبات بسیاری تصویب شد که روند فعالیت تولید را با مشکلات بسیاری مواجه کرد.

عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنعتی معتقد است تمام مصوبات صادر شده در زمان دولت یازدهم در راستای کاهش بوروکراسی بوده که علاوه بر وزارت صنعت، معدن و تجارت سایر دستگاه‌ها نیز برای رفع آنها بسیج شده‌اند به همین دلیل کاهش بوروکراسی تاحدودی گره از مشکلات تولید باز کرده است.

به گفته سلیمی، اقدامات صورت گرفته مورد تایید هیات نمایندگان اتاق ایران نیز بوده است.

اتفاقات به سمت منطقی شدن می‌رود

عبدالمهدی اجلالی، رییس خانه صنعت و معدن، نیز معتقد است اتفاقات به سمت منطقی شدن و تدبیر پیش می‌رود.

اجلالی با بیان اینکه اتفاقات صورت گرفته مثبت است اما هنوز تاثیر آن در برخی از دستگاه‌های اجرای دیده نمی‌شود، می‌گوید: با وجود تصویب و ابلاغ گشایش

«ال.سی» هنوز بانک‌ها در این خصوص تغییر رویه نداده‌اند و این امر موجب شده تا این مشکل همچنان به قوت خود باقی ماند.

رییس خانه صنعت و معدن، مشکل بعدی تامین منابع مالی برای تولید است که هنوز راهکاری برای برون‌رفت از آن در نظر گرفته نشده است. اجلالی در خصوص کاهش مدت زمان ترخیص کالا نیز گفت: کاهش مدت زمان ترخیص می‌تواند کمک‌کننده باشد، اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که اقدام صورت گرفته در اصل بازگشت به عقب است، چرا که پیش از این زمان یک روزه هم برای ترخیص کالا در کشور وجود داشت با این حال اقدام صورت گرفته چشم‌انداز مثبتی است.

رییس خانه صنعت و معدن در ادامه اظهار امیدواری کرد که در آینده شاهد این باشیم که تولید محور اقتصادی کشور تلقی شود و دولت به آن متعهد باشد.

بازگشت کارها به روال طبیعی

رسول خلیفه سلطان، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز در خصوص تاثیر اقدامات صورت گرفته در دولت یازدهم می‌گوید: در مجموع فضای کسب‌وکار آرامش پیدا کرده و کارهای به روال طبیعی بازگشته است.

خلیفه سلطان با اشاره به اینکه ثباتی که در بازار به وجود آمده کمک بسیاری به تولید کرده می‌گوید: ثبات امکان برنامه‌ریزی را برای تولید به وجود آورده پیش از این بخش تولید تنها به برنامه‌های کوتاه‌مد‌ت می‌پرداخت که این امر تولید را ضررده کرده بود، اما با تغییر رویه صورت گرفته تولید به دوران سوددهی خود باز خواهد گشت.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در ادامه با اشاره به اینکه نباید انتظار داشت که تمام مصوبات نتیجه‌بخش باشد، می‌گوید: مقررات‌زدایی را می‌توان بزرگ‌ترین اقدام دولت دانست، چرا که در دولت قبل مصوبات بسیاری به تصویب رسید که با یکدیگر تداخل داشتند و حذف آنها می‌تواند کمک بسیاری به تولید کند. خلیفه سلطان معتقد است که باید فضای کسب‌و‌کار بهبود یابد و آنچه مسلم است این کار با رفع بوروکراسی و کاهش مصوبات محقق خواهد شد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز معتقد است که هنوز دولت نتوانسته بانک‌ها را ملزم به اجرای مصوبات کند به همین دلیل باید در این خصوص نیز اقدامات لازم صورت گیرد.