ایجاد توازن در تولید محصولات معدنی

شاتا- معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: در حال اجرای طرحی هستیم تا توازن کافی در تولید محصولات معدنی مختلف، به خصوص فولاد ایجاد شود. جعفر سرقینی با بیان اینکه ایران در حلقه‌های بالادستی صنعت فولاد و استخراج و تولید سنگ‌آهن نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری است، تاکید کرد: برای اینکه جلوی خام فروشی را بگیریم، از سرمایه‌گذاری در حلقه اول فولاد و سایر صنایع معدنی بیش از پیش حمایت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: بخش خصوصی هنوز کارهای بزرگ معدنی را در کشور شروع نکرده است و باید حمایت کنیم خصوصی‌ها نیز در بخش معدن دست به کارهای بزرگ بزنند.

سرقینی ابراز امیدواری کرد با تعریف ساز و کاری مناسب، زمینه حضور شرکت‌های بزرگ در بخش معدن کشور فراهم شود، چراکه شرکت‌های بزرگ داخلی و خارجی از اکتشاف معادن گرفته تا فرآوری محصولات معدنی، می‌توانند به توسعه معادن کشور کمک کنند. معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: محصولات معدنی باید برای کسب ارزش افزوده نهایی صادر شود؛ به همین خاطر مخالف هرگونه صادرات مواد خام معدنی هستیم. از همین رو، ضمن ایجاد انگیزه‌های لازم برای فعالان این بخش، برای راه اندازی واحدهای فرآوری و صنایع معدنی جدید از ظرفیت‌های قانونی در این خصوص استفاده خواهیم کرد.

سرقینی در ادامه با تاکید بر لزوم شفاف‌سازی آمار و اطلاعات بخش معدن، گفت: به دستگاه‌ها اعلام کرد‌ه‌ایم اطلاعات مورد نیاز مردم از قبیل آمار ثبت سفارش، تخصیص ارز، مجوزهای معدنی و... به طور شفاف در اختیارشان قرار بگیرد. وی در پایان با بیان اینکه سعی خواهیم کرد فضای لازم برای رشد معدن و صنایع معدنی ایجاد شود، تصریح کرد: ریسک سرمایه‌گذاری را در این بخش به حداقل می‌رسانیم تا سرمایه‌گذاران با آسودگی بیشتری از طرح‌های معدنی و صنایع معدنی استقبال کنند.