گروه انرژی- توافق هسته‌ای صورت‌گرفته اولین نشست خبری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی را نیز تحت تاثیر قرار داد، به طوری که وی با بیان اینکه تامین بخشی از اقلام صنعت برق متاثر از شرایط تحریم است، اظهار امیدواری کرد که با گره‌گشایی صورت گرفته مبادلات کالا بیش از گذشته تسهیل شود و کالا و تجهیزات در زمان کمتر با قیمت مناسب‌تر در دسترس باشد. هوشنگ فلاحتیان افزود: با توافق صورت‌گرفته امیدواریم پروژه‌های متاثر از تحریم‌ها در اسرع وقت به اتمام برسد؛ کاهش تحریم‌ها می‌تواند در تامین مایحتاج عمومی صنعت برق کشور یاری‌دهنده باشد، به‌رغم اینکه ایران جزو کشورهایی است که توان نیروگاه‌سازی دارد.

وی با اشاره به موافقت رییس‌‌جمهور برای معافیت وزارت نیرو از پرداخت سهم هدفمندی،‌ گفت: قول مساعدی به وزارت نیرو داده شده تا با همکاری دولت با توجه به فاصله زیاد هزینه و درآمد، سهم ۱۶۶ ریال هدفمندی‌ یارانه‌ها از برق به نحوی از طرف دولت تامین شود تا بتوانیم بخشی از نیازهای صنعت را پاسخگو باشیم و زمینه پرداخت مطالبات بخش خصوصی نیز فراهم آید.

فلاحتیان در ادامه با اشاره به اینکه ۴۶۰ ریال رقم مابه‌التفاوت قیمت تمام شده برق با هزینه دریافتی است که باید به صنعت برق پرداخت شود، لذا برنامه‌ریزی دراین راستا در حال انجام است تا اقدامات لازم صورت گیرد، گفت: با مجلس و دولت در حال رایزنی هستیم تا موارد مورد نظر صنعت در بودجه ۹۳ لحاظ شود. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در مورد قیمت کنتور نیز اظهار کرد: براساس تصمیم اخذشده در سال ۸۳ قیمتی ثابت برای کنتور از مشترکان دریافت می‌شد و مشترک برای تامین تجهیزات و نیرورسانی باید با پیمانکار در خارج از شرکت‌های توزیع قرارداد می‌بست، اما براساس تصمیم اخذ شده، اکنون هزینه نیرورسانی و برقراری انشعاب با یکدیگر توسط شرکت اخذ می‌شود و دیگر نیازی نیست مشترک با پیمانکار دیگر قرارداد ببندد.

فلاحتیان با اشاره به افزایش هزینه‌ها، گفت: در سال ۸۳ قیمت سیم مسی کیلویی ۱۶۰۰ تومان بود، در حالی که اکنون به ۳۰ هزار تومان رسیده و ۲۰ برابر شده است. همچنین هزینه کنتور از ۱۰ هزار تومان به ۱۱۰ هزار تومان رسیده، اما با این وجود قیمت انشعاب همچنان ۷۵ هزار و ۷۶۷ تومان براساس نرخ ۸۳ دریافت می‌شود. وی تصریح کرد: در گذشته مشترکان با پیمانکاران برای تامین تجهیزات به‌طور مستقیم قرارداد می‌بستند که گاه مشاهده می‌شد در تهران از مشترکان ۲۰ برابر هزینه انشعاب پول اخذ می‌شد، لذا با توجه به نارضایتی در سطح متقاضیان برق وزارت نیرو اقدام به ساماندهی این امر کرد که باعث جلوگیری از ایجاد رانت می‌شود. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اینکه ابلاغیه‌ای در راستای افزایش خرید برق تولیدی نیروگاه‌های مقیاس کوچک پراکنده در روزهای اخیر صادر شده است، گفت: اعلام می‌کنم قیمت خرید هر کیلووات ساعت برق نیروگاه‌های مذکور با راندمان ۴۲ درصد به ۷۱۵ ریال رسیده و در صورتی که نیروگاه‌های ایجادشده توسط بخش خصوصی راندمان بالاتری داشته باشند تا ۹۰تومان نیز هر کیلووات ساعت برق را نیز خریداری می‌کنیم. فلاحتیان با تاکید بر اینکه قیمت خرید برق تولیدی نیروگاه‌های CHP (تولید همزمان برق و حرارت) بالغ بر ۹۰ تومان است، گفت: هم وزارت نفت و هم وزارت نیرو از نصب نیروگاه‌های CHP در آپارتمان‌ها، مجتمع‌ها و ادارات حمایت می‌کنند؛ تولید برق در این روش راندمان را از ۳۷ درصد به ۸۰ درصد می‌رساند، بنابراین عزم دولت در وزارت نیرو و نفت برای احداث نیروگاه‌های مقیاس کوچک جزم است.

۸۰ درصد سهام شرکت‌های توزیع واگذار می‌شود

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه ۸۰ درصد سهام شرکت‌های توزیع برق به بخش‌های خصوصی واگذار می‌شود، گفت: باید توجه کرد که شرکت‌های توزیع وظیفه بسیار مهمی را عهده دارند، لذا باید توجه کرد که نیاز مشترکان باید با سرعت، دقت بالا و با کیفیت تامین شود. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در ادامه با تاکید بر اینکه می‌خواهیم در سال ۹۳ مجلس با همکاری دولت تکلیف مابه‌التفاوت قیمت واقعی و تکلیفی برق را مشخص کند گفت: در حال حاضر به ازای هر کیلووات ساعت برق در بخش کشاورزی ۱۰ تومان و در صنعت ۴۰ تومان دریافت می‌شود، به این معنا که ما به صنعت هم یارانه می‌دهیم، لذا باید طوری برنامه‌ریزی شود که مابه‌التفاوت در بودجه لحاظ شود تا بتوانیم تعهدات خود را انجام دهیم.

گزارش ۱۰۰ روزه برقی

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اقدامات انجام شده در ۱۰۰ روزه اول فعالیت دولت گفت: افزایش راندمان نیروگاه‌ها را در نظر گرفتیم و زمینه ایجاد ۸۰۰۰ مگاوات ظرفیت جدید را از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای احداث واحد بخار نیروگاه‌های گازی ایجاد کردیم.

فلاحتیان با تاکید بر اینکه تا تابستان سال آینده ۲۰۰۰ مگاوات ظرفیت جدید وارد مدار می‌شود، گفت: بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری در ایجاد واحد بخار نیروگاه‌های گازی می‌تواند تا دو سال هزینه صرفه‌جویی سوخت را دریافت کند و از سوی دیگر با این روش راندمان نیروگاه نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها برای تامین برق در تابستان سال آینده گفت: اکنون زمان تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها است و پروژه‌های نیمه‌تمام نیروگاه‌ها، پست ۴۰۰ کیلوولت، پست‌های ۶۳ کیلوولت و... براساس نیاز به سرعت پیش می‌روند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید بر اینکه ۷۲۰ مگاوات در سال جاری نیروگاه جدید وارد مدار شده است، گفت:‌ این نیروگاه‌ها بیش از ۸۰ روز به شبکه برق متصل شده‌اند. با توجه به زمان لازم برای ایجاد نیروگاه‌ها عملیات اجرای نیروگاه‌های مورد نیاز در سال ۹۴ نیز آغاز شده و در حال تامین منابع آنها هستیم. از سوی دیگر درصدد هستیم پروژه‌هایی را که به خاطر مسائل مالی معطل مانده‌اند فعال کنیم.