خبرگزاری مهر- وزیر نیرو با بیان اینکه وضعیت دشت‌های کشور خطرناک شده، از نگرانی برای تامین آب ۶ کلانشهر خبر داد و گفت: تهران برای اولین بار در فصل سرد سال به مشکل کم‌آبی برخورد کرد. حمید چیت‌چیان افزود: در اطراف تهران پنج سد احداث شده، اما میزان ذخایر آنها حدود ۴۰درصد کمتر از سال گذشته است و می‌توان گفت که برای نخستین بار در تهران در فصل سرد با کمبود منابع آبی روبه‌رو هستیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه در حال حاضر در زاهدان، اهواز،‌ آبادان، اصفهان و تهران برای تامین آب نگرانی‌هایی وجود دارد، اظهار کرد: هنگامی که جمعیت شهرها افزایش پیدا می‌کند و نیاز به منابع آبی بیشتر می‌شود یا کمبود آب یا آلوده شدن چاه‌ها و کاهش آبدهی آنها رخ می‌دهد، کلانشهرها دچار مشکل می‌شوند. چیت‌چیان همچنین به مشکل کم آبی در همدان اشاره کرد و گفت: آب مورد نیاز همدان از طریق سد اکباتان تامین می‌شد؛ اما با افزایش جمعیت، منابع آبی این سد کافی نیست. وی افزود: چاه‌های منطقه نیز به میزان لازم آب را تامین نمی‌کردند، بنابراین در تالوار (مرز استان کردستان و زنجان) سدی را احداث کردیم که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد و با خط لوله‌ای به میزان ۱۴۰ کیلومتر، آب را برای تامین نیاز بخش شرب به همدان منتقل می‌کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به کمبود اعتبار، این طرح عقب افتاده است و درخصوص تامین آب این شهر مشکلاتی داریم. وی در ادامه با بیان اینکه اکنون عمده دشت‌های کشور به دلیل برداشت‌های اضافی آب در وضعیت بسیار خطرناکی قرار دارند، گفت: آسیب و عدم مراقبت در نحوه مصرف آب، در درجه نخست نصیب کشاورزان می‌شود و ما می‌خواهیم کشاورزان دچار مشکل نشوند؛ بنابراین، باید در افزایش بازده آبیاری به ما کمک کنند. چیت‌چیان با بیان اینکه در زمان کنونی برای مدیریت مصرف فقط روش‌های تشویقی به کار گرفته می‌شود، افزود: این در حالی است که در بسیاری از کشورهای جهان، الزاماتی در این زمینه وجود دارد و همه کشاورزان باید از الگوی کشت تبعیت کنند.

وزیر نیرو تصریح کرد: الگوی کشت در ایران به‌صورت کامل تدوین نشده، اما برای ۶۰۹ دشت، این الگو در حال آماده شدن است. وی با بیان اینکه ۹۲درصد از مصارف کل آب در بخش کشاورزی، ۶درصد در بخش شرب و دو درصد در بخش صنعت است، اظهار کرد: اگر کشاورزان بازده آبیاری را ۱۰درصد افزایش دهند، به اندازه ۲/۹ درصد کل منابع آب ذخیره می‌شود و در این موضوع برنامه‌ریزی دقیقی انجام دادیم تا برای تابستان آینده آماده باشیم. وی درخصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه نیز گفت: برای نجات دریاچه ارومیه ۴۳ راهکار تایید و براساس ارزیابی‌های فنی و زیست محیطی ۱۹ راهکار دارای اولویت شناخته شد. اگر منابع کافی در بودجه سال ۹۳ و سال‌های آینده برای نجات دریاچه ارومیه تعریف شود، امیدواریم در عرض چهار تا پنج سال آینده روند دریاچه را تغییر دهیم که البته برای احیای آن به زمان بیشتری نیاز است.