نحوه محاسبه تعرفه آب و برق در سال 93

گروه انرژی- در حالی‌که دولت بنا دارد لایحه اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را تا پایان سال به مجلس ارائه کند، گمانه زنی در مورد نحوه افزایش قیمت حامل‌های انرژی، نقل این روزهای محافل مختلف خبری است. در این میان، گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ نشان می‌دهد که افزایش قیمت برخی از حامل‌های انرژی در قالب بودجه پیش‌بینی شده است. اینکه نحوه افزایش تعرفه آب و برق در سال آینده چگونه خواهد بود اصلی‌ترین محور سوالات خبرنگاران در نشستی با وزیر نیرو بود. سناریوهای متعدد برای آب و برق

حمید چیت‌چیان با بیان اینکه سناریوهای متعددی در مورد قیمت آب و برق بررسی و اثرات هر کدام در افزایش احتمالی هزینه‌های مردم مطالعه شده است، می‌گوید: پیشنهادهای وزارت نیرو برای تعرفه آب و برق در سال ۱۳۹۳ در اختیار دولت قرار گرفته است. اما از آنجایی که بیان آنها انعکاس‌های گوناگونی خواهد داشت، فعلا امکان اعلام جزئیات آن را نداریم. وزیر نیرو در عین حال این موضوع را تایید کرد که افزایش قیمت آب و برق به گونه ای است که رقمی بین هزار تا ۵ هزار تومان در قبوض مشترکان افزایش قیمت خواهیم داشت؛ اما این افزایش نسبت به سایر کالاهای خدماتی بسیار ناچیز است. چیت چیان افزود: مبلغی که شرکت مخابرات، همراه اول و ایرانسل از بابت ارائه خدمات از مردم دریافت می‌کند، سالانه حدود ۱۳هزار و ۲۰۰میلیارد تومان است، بنابراین اگر این مبلغ را بر تعداد خانوارها تقسیم کنیم، ماهانه ۶۶هزار تومان هر خانوار ایرانی هزینه مخابرات پرداخت می‌کند. حال اگر قبوض آب و برق ۵۰درصد خانوارهای کل کشور را که کمتر از پنج هزار تومان پرداخت می‌کنند با این ۶۶هزار تومان مقایسه کنید، می‌بینیم این عدد بسیار ناچیز است. وی در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» مبنی بر اینکه مطابق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس دولت پیش‌بینی افزایش قیمت برق به ۶۰تومان به ازای هر کیلووات ساعت را در قالب لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ کرده است، گفت: در لایحه بودجه مبالغ حاصل از فروش برق با توجه به افزایش قیمت‌ها مطابق قانون هدفمندی پیش‌بینی شده است تا با ارائه لایحه هدفمندی یارانه‌ها به مجلس، تصمیمات در چارچوب قانون بودجه قابل اجرا باشد.

تجدیدنظر در انشعاب برق

چیت‌چیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به نمایندگان مجلس وعده داده بودید که در هزینه انشعاب برق تجدید نظر می‌شود، گفت: برخی از نمایندگان مجلس پیشنهادی مطرح کردند مبنی بر اینکه برای هزینه انشعاب برق در شهرها، بین مناطق مختلف بر اساس قیمت‌های مختلف تفاوت قائل شویم.

در این راستا، با نمایندگان مجلس و رئیس کمیسیون انرژی مکاتبه‌ای صورت گرفت که از سوی کمیسیون انرژی و از سوی وزارت نیرو افرادی تعیین و معرفی شدند تا در کمیته مشترک هزینه‌های انشعاب برق تجدیدنظر شود. این موضوع فعلا در دست بررسی است.

کاهش سرمایه گذاری در ۲ سال گذشته

وزیر نیرو در ادامه با بیان اینکه سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه برق در ۲ سال گذشته به شدت کاهش یافته است، ابراز امیدواری کرد تابستان سال آینده خاموشی برق نداشته باشیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه از ابتدای کار دولت یازدهم کارگروه ویژه‌ای تشکیل شد تا برای تامین برق کشور در پنج سال آینده فکری شود، گفت: اولین مولفه ما برای تامین برق کشور، به مدار آوردن نیروگاه‌های جدید است تا بدون هیچ مشکلی تابستان سال آینده را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم. چیت چیان افزود: در مجموع تا سال آینده حدود ۱۸۰۰مگاوات نیروگاه جدید به مدار خواهد آمد. البته با توجه به افزایش سالانه تعداد مشترکان برق، باید سالانه ۵هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شود، اما طی ۲ سال گذشته میزان سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه جدید پایین آمده است.

وزیر نیرو ادامه داد: پس برای اینکه این کمبود ورود نیروگاه جدید را جبران کنیم، ۲هزار مگاوات با شرکت‌های توزیع برق و صنایع بزرگ هماهنگ کرده‌ایم تا با مدیریت مصرف، مصرف برق را کاهش دهند.

معرفی ۳۰ نیروگاه برای واگذاری

وزیر نیرو در خصوص واگذاری نیروگاه‌ها به بخش خصوصی گفت: ۳۰ نیروگاه بزرگ کشور برای واگذاری به سازمان خصوصی‌سازی معرفی شده است که طی این فرآیند به بخش خصوصی واگذار شوند. وزیر نیرو با تاکید بر اینکه در ماه‌های اخیر با توجه به ثبات قیمت ارز و کاهش آهنگ رشد نرخ تورم‌، آرامشی در بازار حاکم بود، گفت: رغبت و تمایل بخش خصوصی برای مشارکت در پروژه‌ها بیشتر احساس می‌شود. در حوزه برق مانند گذشته سیاست وزارت نیرو ادامه دارد و در سه حوزه تولید برق در نیروگاه‌های بزرگ، نیروگاه‌های تولید پراکنده و نیروگاه‌های تجدیدشونده مقرراتی در حوزه اعمال شده است. وی اظهار کرد: قیمت خرید تضمینی برق را در نیروگاه‌های DG (تولید پراکنده) به ۷۳ تومان به ازای هر کیلووات ساعت رساندیم و در صورتی که نیروگاه‌های مذکور راندمان بالا داشته باشند ۱۰ درصد به قیمت بیان‌شده اضافه خواهد شد. به گفته وی، قیمت خرید برق از نیروگاه تجدید‌شونده نیز ۴۵ تومان به ازای کیلووات ساعت است.

تاثیر کاهش بارندگی‌ها بر ذخایر سدها

در ادامه این نشست، وزیر نیرو در خصوص وضعیت بارندگی کشور، گفت: از ابتدای سال آبی جاری (از اول مهرماه تا ۱۵دی ماه) متوسط بارندگی در کشور ۷۶‌میلی‌متر بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۹درصد و نسبت به مدت طولانی‌ ۴درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: متاسفانه جریان‌های سطحی نیز کاهش داشته است، به طوری که نسبت به سال‌های گذشته ۳۷ درصد کاهش و از کل ظرفیت ۴۷/۴ میلیارد مترمکعبی سدهای کشور تنها ۳۷درصد مخازن پر است. وی گفت: ورودی آب به سدهای کشور از اول امسال تاکنون ۷/۵ میلیارد مترمکعب بوده است، در حالی که در سال گذشته این عدد ۳/۸ میلیارد مترمکعب بوده است. وزیر نیرو در خصوص ذخایر سدهای تهران گفت: در سال جاری ورودی آب مخازن سد‌های تهران (لار، لتیان، کرج، ماملو و طالقان) ۱۹۴میلیون مترمکعب بوده است که نسبت به سال گذشته ۱۷درصد کاهش نشان می‌دهد.

نیاز ۶هزار میلیارد تومانی برای مسکن‌مهر

وزیر نیرو در مورد تامین انشعاب آب، برق و فاضلاب واحدهای مسکونی مسکن مهر نیز گفت: برای احداث زیرساخت‌های یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر، ۶ هزار میلیارد تومان منابع مورد نیاز است. چون واحدهای مسکن مهر دور از شهر ایجاد شده، بنابراین نیازمند ایجاد خطوط انتقال آب و تسویه خانه‌های آب و فاضلاب است و تنها اتصال به شبکه مطرح نیست.

از خشکسالی ارومیه تا اسراف در مصرف

چیت‌چیان درباره آخرین اقدامات صورت گرفته برای دریاچه ارومیه نیز گفت: روند خشک شدن دریاچه از سال ۷۸ شروع شده و از آن زمان مرتبا آب در حال کاهش است که دلایل روشنی از جمله تغییرات اقلیم، افزایش درجه حرارت و تبخیر آب، افزایش برداشت آب، پروژه‌های سدسازی و همچنین توسعه کشاورزی در کنار خشکسالی‌ها دارد. وی افزود: با تصمیمات گرفته شده در دولت نمی‌توان انتظار داشت که در مدت کوتاهی وضعیت دریاچه بهبود یابد، اما با مدیریت مصرف و تغییر الگوی کشت به این سمت خواهیم رفت. وزیر نیرو با اعلام بازنگری در پروژه‌های ساخت سدسازی کشور، گفت: هم اکنون ۱۰۰ سد در کشور در دست ساخت است که به زودی بازنگری کاملی در تمام پروژه‌ها به انجام می‌رسد. وی همچنین در مورد انتقال آب دریای خزر و خلیج‌فارس برای رفع خشکسالی مناطق مرکزی کشور نیز گفت: اجرای این پروژه‌ها به ارزیابی زیست محیطی نیاز دارد که تاکنون مجوزهای آن صادر نشده است. به گفته وزیر نیرو، در حال حاضر به ازای مصرف هر مترمکعب آب ۸۴۰ گرم محصول کشاورزی تولید می‌شود که این میزان در کشورهای همسایه یک کیلوگرم و متوسط جهانی دو کیلوگرم است. این موضوع نشان می‌دهد که اسراف مصرف آب در کشور ما زیاد است. اگر این روند ادامه پیدا کند، وضعیت دشت‌های کشور نیز مانند دریاچه ارومیه خواهد شد.