معادن نیاز به آیین‌نامه بهره‌برداری دارند

ایرنا - عضو شورای مدیریت جامعه مهندسان مشاور ایران گفت: بخش معدن کشور نیاز به آیین‌نامه بهره‌برداری دارد و نبود آن به منزله مشکلی اصلی برای این بخش محسوب می‌شود. محمد جعفر صادقی پناه اظهار کرد: فقدان آیین‌نامه بهره‌برداری از معادن موانع و مشکلات زیادی را برای بهره‌برداران ایجاد کرده و باید نسبت به رفع این نقیصه اقدام لازم به عمل آید.

رئیس گروه معادن و زمین‌شناسی جامعه مهندسان مشاور ایران افزود: بهره‌برداری از معادن نیاز به آیین‌نامه دقیق، روشن و جامع دارد که مطابق با نیازهای این بخش تعریف و تدوین شود تا بر اساس آن بهره‌برداری از معادن صورت گیرد. آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی است از حدود پنج هزار و ۶۰۰ معدن فعال کشور سالانه نزدیک به ۴۰۰ میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود. عضو هیات‌مدیره خانه معدن ایران معتقد است: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور تاکنون هفت درصد از مساحت کشور را از نظر ذخایر معدنی اکتشاف کرده که تاکنون ۳۷ میلیارد تن ذخیره قطعی محرز شده‌است. صادقی پناه گفت: معادنی که در تمامی نقاط جهان وجود دارد، برای بهره‌برداری اصولی از آنها، یکسری ضوابط و قوانین تعیین و مشخص شده است.

وی با بیان اینکه در کشور ما قوانینی در بخش معدن تدوین و تصویب شده است، گفت: این قوانین کافی نیست و باید در کنار آن، آیین‌نامه‌هایی تهیه و ابلاغ شود. به گفته وی، برای هرگونه تصمیم‌گیری در مسائل کلان و خرد بخش معدن و صنایع معدنی که بزرگ‌‌ترین مزیت موجود برای رشد و توسعه اقتصادی کشور محسوب می‌شود، نیاز به اطلاع دقیق و مشخص از آمار و اطلاعات و توانمندی‌ها و پتانسیل‌های موجود این حوزه وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: در حوزه فعالیت‌های بخش معدن و صنایع معدنی، علاوه بر نبود آیین‌نامه بهره‌برداری از معادن، مشکلات دیگری نیز وجود دارد که از آن جمله می‌توان به کمبود اطلاعات و آمار در زمینه‌های مختلف فعالیت‌های بخش معدن و صنایع معدنی کشور از سال‌ها قبل اشاره کرد.