گروه بنگاه‌ها- مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با بیان عملکرد این شرکت، مهمترین برنامه سال ۱۳۹۳ شرکت دخانیات را مبارزه با قاچاق، توزیع مویرگی برای ساماندهی فروش محصولات، توسعه صادرات و صیانت از برندهای شرکت عنوان کرد. معصوم نجفیان با بیان این مطلب گفت: صادرات نیروی محرکه و اساس کار اقتصادی یک بنگاه تولیدی است بنابراین باید در سال ۹۳ در کنار توزیع مویرگی و مبارزه با قاچاق و حفظ برندها، تفکر صادرات را در شرکت عملی کنیم.

نجفیان تصریح کرد: با افزایش تولید و بالا بردن توان رقابت‌پذیری با محوریت توسعه تولید صادرات‌محور می‌توان به ماندگاری و افزایش سهم کشور در بازارهای هدف قطعیت ‌بخشید و با نگرشی سیستمی و به کارگیری عوامل موثر در روند تولید و عرضه محصولات کیفی در بازارهای بین‌المللی و ایجاد فضای رقابتی در همه ارکان اصلی اقتصاد تضعیف شده دخانیات را بهبود داد که با برنامه‌ریزی برای ترمیم آن تلاش را آغاز کردیم.

وی تاکید کرد: قاچاق بی‌رویه سیگار در بازار، افزایش ۱۹۰ درصدی قیمت سیگار بدون کار کارشناسی، مشکلات تامین مواد اولیه شرکت، اعطای بیش از ۵۰۰ عامل فروش بدون برنامه‌ریزی، کاهش چشمگیر تولید و تکیه بر برندهای قدیمی و نبود برندهای جدید در بازار مشکلات بزرگی بود که در زمان خصوصی‌سازی شرکت به خاطر عدم اشراف بر زیرساخت‌ها و امور بنگاهی در نیمه دوم سال ۹۰ تا بهمن سال ۹۱ دامن شرکت را گرفته بود.

مدیر عامل دخانیات در ادامه حمایت از کشاورزان توتون و تنباکو را جزو سیاست‌های شرکت برشمرد و تاکید کرد: کشاورزان شرکای تجاری شرکت در امر تولید سیگارت محسوب می‌شوند. به همین جهت گام برداشتن همگام و همدوش با تلاشگران بخش کشاورزی در صنعت دخانیات و افزایش نرخ خرید توتون از کشاورزان در سال‌های ۹۱ و ۹۲، در راستای حمایت از این عزیزان جزو سیاست‌های اصلی شرکت دخانیات در حال حاضر است.

وی با تاکید بر افزایش تولید در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ تاکید کرد: سال ۹۲ با تولید ۱۹ میلیارد و ۱۱ میلیون نخ سیگارت در مقایسه با ۱۶ میلیارد و ۵۴۰ میلیون نخ تولیدی سال ۹۱، شاهد افزایش چشمگیر تولید سیگارت‌های داخلی بودیم، البته در برخی از ماه‌های سال جهت تنظیم بازار و همگامی با سیاست‌های فروش محور بنابراین با اعلام اولیای شرکت میزان تولید کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل دخانیات از افزایش فروش سیگارت نسبت به سنوات گذشته خبر داد و افزود: در ۱۲ ماهه سال جاری فروش ریالی سیگارت داخلی ۷۰۵ میلیارد تومان است که نسبت به فروش در مدت مشابه سال گذشته (۵۲۸۷ میلیارد ریال) بیش از ۳۲ درصد رشد داشته است.