شاتا: مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت اکنون فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری خارجی با توجه به فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم در بخش معدن و صنایع معدنی فراهم ساخته است. محمد فاطمیان در نشستی با متخصصان انجمن سنگ ایران با چین افزود: امکان سرمایه‌گذاری در زمینه معدن و صنایع معدنی در ایران با ارائه مشوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله کمک به اهدای زمین به سرمایه‌گذاران خارجی و امکان ضمانت تسهیلات از سوی شرکت‌های خارجی که به صورت مشترک فعالیت کنند، از سوی دولت در حال اقدام است.

به گفته فاطمیان، اکنون با هدف توسعه بخش‌های صنعت، معدن و تجارت به سمت رویکرد تعامل و مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی حرکت می‌شود.

این مقام مسوول افزود: ایجاد مناطق خاص صنایع معدنی در کشور در چند قطب عملیاتی شده و هم‌اکنون با مشوق‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاران خارجی امکان واگذاری وجود دارد.

فاطمیان اضافه کرد: زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در ایران با وجود سه عامل ترانزیت و ترانسفر و انرژی، کشوری ارزان برای سرمایه‌گذاری است.

وی، قابلیت انتقال جاده‌ای و ریلی که برای اقتصاد شرق و غرب موثر است و می‌تواند در خاورمیانه نقش داشته باشد از دیگر شرایط مساعد ایران دانست.

فاطمیان خواستار شکل‌گیری هر چه سریع‌تر تشکل مشترک ایران و چین در حوزه سنگ شد و افزود: با وجود این تشکل بخش خصوصی، یک هدف مشترک تجاری نیز شکل می‌گیرد و هدف‌گذاری‌های صادراتی و تجاری نیز خواهیم داشت که تبدیل به پروتکل و تفاهم‌نامه شوند.

در این دیدار رئیس انجمن سنگ چین نیز علاقه کشورش را برای آشنایی با قوانین سرمایه‌گذاری در ایران اعلام کرد و خواستار در اختیار داشتن اطلاعاتی از قوانین و الزامات سرمایه‌گذاری و اطلاعات معادن بکر و معادن در حال بهره‌برداری در ایران شد.

ایران از ۵۶۰۰ معدن فعال خود، سالانه حدود ۴۰۰ میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌کند.