خبرگزاری فارس: دبیرکل اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه جهش ناگهانی نرخ ارز نیاز تولید به نقدینگی را به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسانده، گفت: این تنگنا را معوقات ۸۰ هزار میلیارد تومانی بانک‌ها تشدید می‌کند. ابراهیم بهادرانی با تاکید بر اینکه اولویت تولید و به‌ویژه صنعت در فاز دوم هدفمندی، گرفتن یارانه نیست بلکه تامین سرمایه در گردش است، افزود: اتفاقا سرمایه در گردش به خروج از رکود تورمی کمک می‌کند. وی ادامه داد: امیدوارم مذاکرات با حفظ شأن نظام به نتیجه برسد تا ارتباطات بانکی برقرار شود؛ چراکه اگر سوئیفت برقرار شود گشایش اعتباری ایجاد شده و تقاضا برای نقدینگی کم می‌شود، از همین طریق ۱۰ درصد هم که در نظر بگیرید حدود۴۰ هزار میلیارد تومان نیاز به نقدینگی کاهش می‌یابد.

بهادرانی درباره راهکارهای اندیشیده شده در اتاق تهران درباره تامین نقدینگی تولید توضیح داد: قبلا در صنعت خرید نسیه (usance) داشتیم و بعضا حتی با استفاده از اعتبار بازرگانان خرید می‌کردیم یعنی فرد، مواد اولیه را به طور نسیه آورده به تولید می‌رساند و محصول تولیدشده را می‌فروخت. اکنون دولت باید اولا ارتباط مستقیم بانکی را برقرار کند و ثانیا برای استفاده از اعتبار خارجی اقتصاد باید ثبات داشته باشد؛ چراکه در غیر این‌صورت با نوسان نرخ ارز تولید‌کننده دچار مشکل می‌شود.

وی افزود:‌ در حال حاضر تقاضای بخش تولید‌ حدود ۱۰۰هزار میلیارد تومان نقدینگی است. باید کاری کنیم که این تقاضا کمتر شود و اگر میزان تقاضا را ثابت نگه داریم، لاجرم باید میزان عرضه نقدینگی را بالا ببریم وگرنه با تنگناهای مختلفی در استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده مواجه می‌شویم.