خبرگزاری مهر: معاون وزیر نیرو خشکسالی‌های بزرگ، ذوب شدن برف‌ها و تغییرات شدید آب و هوایی را از نشانه‌های تغییر اقلیم برشمرد و گفت: تغییرات اقلیمی باعث شده تا منابع آبی به تهدیدی در کشور تبدیل شود. علیرضا دائمی با بیان اینکه وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، محیط زیست، دانشگاه‌‌ها، مراکز مختلف علمی و نهادهای غیردولتی باید با اهتمام و تلاش لازم بخشی از مشکلات را برطرف کنند، پیشنهاد کرد: با تشکیل دبیرخانه‌‌ای در سازمان محیط زیست، نهادهایی که در ایجاد آلاینده‌ها نقش دارند با یکدیگر متحد شوند تا با تعامل میان دستگاه‌‌ها مانند بخش آب کشور، جنگل‌‌ها و مراتع و... فعالیت منسجمی در این زمینه آغاز شود.

معاون برنامه‌‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با بیان اینکه پیش از این بحث تغییر اقلیم یک نظریه جهانی بوده است، اظهار کرد: در حال حاضر، سازمان ملل بر این موضوع تاکید دارد که بحث تغییر اقلیم یک نظریه علمی نیست، بلکه واقعیتی است که رخ داده و به همین دلیل هیاتی در سازمان ملل برای آن مشخص شده است.

وی افزایش سطح آب‌‌های آزاد، خشکسالی‌‌های بزرگ، بروز توفان‌‌ها، افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ ای، تغییرات شدید آب و هوایی و اختلال در چرخه طبیعی را آثار ناشی از تغییر اقلیم دانست و افزود: بحث تغییر اقلیم یک بحث اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است و ژئوپلیتیک جهانی را تغییر می‌دهد.

این مقام مسوول در وزارت نیرو ادامه داد: پدیده تغییر اقلیم آسیب‌‌های جدی در زندگی بشر داشته و بشر از این پدیده مصیبت‌‌های جدی را تحمل می‌کند. دائمی با بیان اینکه در نیم قرن اخیر مصرف انرژی بسیار زیاد و حتی بیش از تمام دورانی که کره زمین شکل گرفته، بوده است، افزود: در سال‌‌های اخیر نوع الگوی زندگی مردم تغییر کرده و باید با تعامل، مشکلات را به حداقل رساند. وی ذوب و از بین رفتن ذخایر برفی و یخ، افزایش میزان تبخیر، کاهش حجم یخچال‌‌های طبیعی، خشکسالی، تهدید امنیت غذایی و کاهش میزان بارش‌ها را از عوامل مهم پدیده تغییر اقلیم دانست و گفت: گزارش‌‌های مجامع بین‌‌المللی نشان می‌دهد یکی از آثار مستقیم پدیده تغییر اقلیم در ناحیه فلات مرکزی، خاورمیانه و مناطق گسترده‌ای از دجله و فرات و شمال آفریقا وجود دارد.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه پدیده تغییر اقلیم چالش‌‌های زیادی در سطوح ملی و بین‌‌المللی ایجاد کرده است، گفت: منابع آبی کشور ما تهدید شده و عوارض مخرب و تهدید‌هایی را ایجاد کرده است که پیش‌‌بینی می‌شود سال‌‌های آینده نیز ادامه یابد که تمام این چالش‌‌ها ناشی از عملکرد انسان به غلط یا الزام بوده است.