گروه انرژی: شرایط تولید و مصرف صنعت برق در یک شرایط مرزی قرار دارد و باید مدیریت مصرف داشته‌ باشیم تا به مشکل برنخوریم. مدیرعامل شرکت توانیر با بیان این مطلب همزمان با افزایش مصرف برق می‌گوید: مصرف انرژی در سه ماهه اول سال ۹۳ رشد ۶/۸ درصدی داشته است و این آمار حاکی از این است که شرایط کنونی صنعت برق وضعیت خاصی پیدا کرده و باید به آن توجه ویژه‌ای شود. به گفته همایون حائری، در حال حاضر مصرف انرژی در کشور به ازای هر نفر ۲۵ هزار و ۴۰۰ کیلووات ساعت است که نسبت به کشورهای پیشرفته ۳ برابر بالاتر است. وی افزود: باید با ایجاد مرکز مدیریت، تقاضا و مصرف را به صورت منطقی کنترل کنیم، چرا که در کشورهای توسعه یافته رشد مصرف انرژی منفی است. حائری در نشست خبری در جمع خبرنگاران تاکید کرد: در حال حاضر تولید برق برمحور خلاقیت کارشناسان برق اداره می‌شود که همین موضوع باعث شده تمام نیروگاه‌ها در مدار تولید باشند.حائری در مورد خاموشی‌های پراکنده برق در تهران نیز گفت: ۹۰ درصد خاموشی‌های پراکنده در تهران ناشی از گرمای شدید هوا، استمرار آن و افزایش مصرف برق بوده است.

وی افزود: مصرف برق در ۸ تیرماه سال جاری در تهران نسبت به ۸ تیرماه سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است. به گفته وی، در ۸ تیرماه سال جاری مصرف برق تهران ۸ هزار و ۶۲۰ مگاوات بوده و در ۸ تیر ماه سال گذشته ۷ هزار و ۲۴۰ مگاوات بوده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۰ میلیون مشترک برق در کشور داریم، اظهار کرد: سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک نیز به این میزان افزوده می شود، بنابراین باید با فرهنگ‌سازی منطق مصرف را اصلاح کنیم.حائری در خصوص وضعیت تامین سوخت نیروگاه‌ها از سوی وزارت نفت نیز گفت: سالانه در داخل کشور حدود ۶۵ میلیارد مترمکعب سوخت در نیروگاه‌های برق استفاده می‌شود پس وقتی نیاز است که سالانه ۴ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود می‌بینیم که تامین سوخت نیز با مشکل مواجه می‌شود. به گفته وی، برای تامین ۶۵ میلیارد مترمکعب سوخت باید ۵۵ میلیارد دلار هزینه کرد تا برق در نیروگاه‌ها تولید شود؛ بنابراین باید روی مدیریت تقاضای مصرف برق یک کار اساسی و اصولی صورت گیرد. وی ادامه داد: حساسیت وزیر نفت روی سوخت مایع نیز همین است که به هر حال قیمت جهانی سوخت مایع در بازارهای جهانی به شدت گران‌تر از گاز است و این همان دلیل کاهش تامین سوخت مایع نیروگاه‌های کشور است. حائری اضافه کرد: در حال حاضر نسبت به سال گذشته میزان گازرسانی به نیروگاه‌ها بیشتر شده است؛ بنابراین باید به دنبال راهکاری باشیم که سوخت مایع را کمتر مصرف کنیم؛ چرا که سوخت مایع موجب آلودگی هوا می‌شود. وی اظهار امیدواری کرد که در فصل زمستان مشکل تامین سوخت نیروگاه‌ها را نداشته باشیم. وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت نفت معتقد است که صادرات برق اقتصادی نیست، گفت: صادرات برق در اختیار بنده که مدیرعامل توانیر هستم، نیست و یک موضوع ملی است اما آن چیزی که مهم است نباید نگاه اقتصادی به آن کرد.

وی ادامه داد: ممکن است صادرات برق به کشورهای همسایه از دید وزارت نیرو و ما که برقی هستیم اقتصادی باشد اما شاید از نظر وزارت نفت به لحاظ تامین سوخت و قیمت آن اقتصادی نباشد.حائری در پاسخ به این سوال که آیا صادرات برق به کشورهای همسایه همچنان افزایش می‌یابد، گفت: صادرات برق همانند سال گذشته است و با توجه به اینکه مقرر شد سالانه ۸/۸میلیارد کیلووات ساعت برق صادر شود، در ۳ ماه نخست سال جاری ۵/۲ میلیارد کیلووات ساعت برق به کشورهای همسایه صادر شده است. وی با بیان اینکه سالانه از بابت صادرات برق یک میلیارد دلار عاید کشور می‌شود، گفت: به هر حال باید به صادرات برق به شکل ملی نگاه کرد. به گفته وی، کشورهای همسایه پول برق خریداری شده از ایران را به خوبی و بدون هیچ مشکلی پرداخت می‌کنند. حائری درباره چگونگی خصوصی‌سازی در زمینه نیروگاه‌ها نیز گفت: در این خصوص بیشتر واگذاری صورت گرفته که به دلیل رد دیون بوده است و تلاش داریم که خصوصی‌سازی واقعی صورت گیرد.