خبرگزاری مهر: مدیرعامل آبفای استان تهران با اعلام اینکه برداشت آب از سد لتیان در شرق تهران را به حداقل رسانده‌ایم، از ایجاد ۳ خط انتقال آب از غرب به شرق تهران خبر داد و با تاکید بر اینکه فعلا افت فشار پله‌ای در شب‌ها اجرا می‌شود، گفت: تهران در شرایط اضطرار آبی قرار دارد و در صورت اعمال افت فشار آب در روزها، ممکن است آب به طبقات بالایی ساختمان‌ها نرسد. محمد پرورش با تاکید بر افزایش تقاضا برای آب، موضوع کمبود آب را به‌عنوان یکی از چالش‌‌ها و بحران‌‌های مهم پیش روی دولت‌‌ها در قرن بیست‌ و یکم عنوان کرد و گفت: صرف‌نظر از ابعاد جهانی این موضوع، در ایران نیز موضوع کمبود آب به یکی از دغدغه‌‌های اصلی مسوولان و یکی از چالش‌های مهم اجتماعی جامعه ایرانی تبدیل شده است.

مدیرعامل آبفای استان تهران اظهار کرد: براساس برنامه سازمان محیط‌زیست سازمان ملل، ایران تا سال ۲۰۲۰ دچار کمبود آب خواهد شد. این موضوع امسال در تهران بسیار جدی‌تر شده و این استان در شرایط اضطرار آب قرار گرفته است.

پرورش ادامه داد: برای جمعیت حدود ۱۴ میلیون نفری استان تهران حدود یک میلیارد و ۳۵۰ هزار مترمکعب آب تولید می‌شود که بیش از ۷۰ درصد از این میزان آب، از منابع سطحی و سدها و بقیه از منابع زیرزمینی تامین می‌شود؛ منابع سطحی آب تهران از ۴ سد لار، لتیان، امیرکبیر و کرج تامین می‌شود و سد ماملو نیز تا چند ماه آینده وارد مدار خواهد شد. وی تاکید کرد: با توجه به پیش‌بینی نرمال بودن وضعیت بارندگی در سه‌ ماهه چهارم سال‌ آبی جاری، باید برنامه‌ریزی کنیم تا آبرسانی مدیریت شود و امیدواریم تغییری در بارش‌ها صورت گیرد و تا پایان سال آبی (شهریورماه ۹۳) به حالت پایدار برسیم.

وی ادامه داد: با اینکه سازمان هواشناسی وضعیت نرمال برای سه‌ ماهه آخر سال‌ آبی جاری پیش‌بینی کرده است، ریسک نمی‌کنیم و اقدامات لازم را برای تامین آب در نظر خواهیم گرفت. ما خود را آماده می‌کنیم تا درصورت نبود بارندگی در سه‌ ماهه چهارم، شرایط کم‌ آبی را پشت سر بگذاریم. وی تصریح کرد: جیره‌بندی خط قرمز ما است و هیچ‌گاه جیره‌بندی را در دستور کار قرار نمی‌دهیم؛ اما برای مدیریت و عبور از این شرایط، فشار آب مدیریت خواهد شد و این افت فشار به‌ صورت پله‌ای پیش می‌رود. مدیرعامل آبفای استان تهران افزود: در حال حاضر در ۲۰ درصد از مناطق تهران افت فشار اتفاق می‌افتد و اکنون فقط شب‌‌ها افت فشار داریم اما درصورت عدم صرفه‌جویی در طول روز نیز از فشار آب کاسته خواهد شد؛ به‌‌گونه‌ای که احتمال دارد طبقه‌‌های بالایی ساختمان‌ها آب نداشته باشند.

پرورش ادامه داد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم کمبود ۵۰ میلیون مترمکعب آب را در ۶ ماه دوم سال جبران کنیم؛ اما آب مشترکان پرمصرف در صورت بی‌توجهی قطع می‌شود و برای این کار هماهنگی‌های لازم انجام شده و کمیته‌ای برای مدیریت این کار تشکیل شده است.