بازگشت صنایع فرسوده به ریل نوسازی

گروه صنعت و معدن: همجواری با دو قطب بزرگ صنعتی و انرژی کشور و وجود ۱۲۲۰ واحد صنعتی و تولیدی و فعالیت ۱۷۴ معدن در زمینه کانی‌های غیرفلزی، فلزی و خاک‌های نسوز موجب شد تا ششمین سفر استانی هیات دولت به استان چهارمحال و بختیاری اختصاص یابد. استانی که در جایگاه هفدهم صنعتی در کل استان‌های کشور قرار دارد و از سال ۸۸ از استان‌های کمتر توسعه یافته صنعتی خارج شد. براساس گزارش‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت در این استان در حال حاضر ۱۲۲۰ واحد صنعتی و تولیدی با ظرفیت اسمی اشتغال ۲۴ هزار نفر وجود دارد که طی دو سال گذشته ۲۵ درصد این واحدها به دلیل مشکلات مالی و نداشتن سرمایه در گردش تعطیل شده‌اند. مشکلاتی که شاید در این سفر استانی راهکاری برای عبور از آن در نظر گرفته شود و به این طریق علاوه بر افتتاح طرح‌های جدید شاهد بازگشت این طرح‌ها باشیم.

در این سفر سه طرح صنعتی توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت افتتاح و به این طریق به جمع واحدهای صنعتی و تولید این استان افزوده شد.

تولید مخازن کامپوزیتی، تولید میلگرد و تولید انواع نخ پلی‌استر از طرح‌های افتتاح شده در این سفر استانی است که برای راه‌اندازی کارخانه مخازن کامپوزیتی پویاسفیددشت سرمایه‌گذاری یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریالی و ۳۱ میلیون یورویی ارزی صورت گرفته است، ظرفیت تولید این کارخانه بالغ بر ۲۰۰ هزار مخزن صد لیتری است.

برای راه‌اندازی کارخانه تولید میلگرد صبافولادزاگرس نیز سرمایه‌گذاری ۹۴۵ میلیارد ریالی و ۱۴ میلیون یورویی ارزی صورت گرفته، ظرفیت تولید این کارخانه سالانه ۱۰۰هزار تن میلگرد خواهد بود و برای ۹۰ نفر نیز زمینه اشتغال مستقیم فراهم می‌کند. کارخانه ذوب ریسی و تولید انواع نخ پلی‌استر چهل ستون سومین کارخانه است که با سرمایه‌گذاری ۵۰۰میلیارد ریال و پنج میلیون یورو ارزی و با ظرفیت تولید ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن انواع نخ پلی استر افتتاح شد. برپایه این گزارش، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه افتتاح این واحدها در جمع خبرنگاران گفت: از ظرفیت صنایع کشور در راستای رونق گردشگری استفاده می‌شود.

صنایع فرسوده باید نوسازی شوند

محمدرضا نعمت‌زاده افزود: با برنامه‌ریزی و کار کارشناسی می‌توان بخش گردشگری و صنعت را همزمان با یکدیگر توسعه داد. وی همچنین نوآوری در صنعت و به روز شدن زیرساخت‌ها و فناوری مورد استفاده در بخش صنعت را برنامه اصولی دولت یازدهم در این حوزه خواند و افزود: نمی‌توان از صنایع فرسوده بهره‌وری و افزایش اشتغال انتظار داشت.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، صنایع فرسوده باید در مسیر نوسازی قرار گیرند.

نعمت‌زاده تصریح کرد: ایجاد اشتغال یکی از اهداف مهم دولت تدبیر و امید است و صنعت یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که بیشترین اشتغال‌ را ایجاد می‌کند. وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون واحد‌های صنعتی فرسوده بسیاری در کشور وجود دارد، بیان کرد: زمینه توسعه و نوسازی این صنایع باید فراهم شود تا بتوان اشتغال قابل توجه را ایجاد کرد . نعمت‌زاده ادامه داد: توسعه فناوری کارخانه‌ها و به روز شدن واحد‌های صنعتی یکی از اهداف مهم دولت است که با این مهم می‌توان ظرفیت‌های تولید را افزایش داد و در نتیجه رونق اقتصادی افزایش و اشتغال نیز افزایش پیدا می‌کند.

خرج از بن‌بست با رونق صنعت و معدن

سیدنعیم امامی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری نیز در این مراسم با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری هفدهمین استان صنعتی کشور محسوب می‌شود گفت: از سال ۸۸ این استان از لیست استان‌های کمتر توسعه یافته صنعتی خارج شده است.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری، هم‌اکنون ۱۷۴ معدن در چهارمحال و بختیاری در زمینه کانی‌های غیرفلزی، فلزی و خاک‌های نسوز فعال است که ۴۱/۳ درصد از معادن کشور را شامل می‌شود.

امامی در خصوص استخراج مواد معدنی از این استان نیز گفت: استخراج مواد معدنی از معادن استان سالانه ۵/۵ میلیون تن است که ۲/۱ درصد میزان تولیدات کشور را به خود اختصاص داده و یک‌هزار و ۵۰۳ نفر در معادن استان مشغول به کار هستند که چهارمحال و بختیاری در فعالیت‌های معدنی در کشور در جایگاه بیست و یکم قرار دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در شرایط کنونی ۱۰۵ طرح صنعتی در استان دارای مشکلات اعتباری هستند، گفت: پیش‌بینی شده در سفر رئیس جمهور به استان ۵۳۰ میلیارد ریال اعتبار به این طرح‌ها اختصاص یابد.

امامی تصریح کرد: اکثر واحدهای تولیدی و صنعتی چهارمحال و بختیاری با مشکل سرمایه در گردش مواجه‌اند که مطابق بررسی‌های انجام شده ۱۶۳ میلیارد تومان برای رفع مشکلات سرمایه در گردش واحدها نیاز است که اگر از منابع صندوق توسعه ملی به استان اختصاص یابد، ۱۱۰۰ شغل در این واحد‌ها تثبیت و دو هزار فرصت شغلی جدید نیز ایجاد می‌شود.

اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات یکی دیگر از موارد مطرح شده از سوی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت است. به گفته وی هم اکنون ۲۰ هزار بافنده فرش در استان فعالیت دارند که برنامه‌ریزی شده تا ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات از محل صندوق توسعه با نرخ سود سه درصد کمتر از سود تسهیلات این صندوق برای رونق بیشتر به این بخش پرداخت شود.

به گفته وی، باتوجه به اینکه گمرک در چهارمحال و بختیاری فعال است برنامه‌ریزی شده تا ۲۰۰ میلیون دلار صادرات انواع کالا از استان صورت گیرد. وی سیمان را از مهم‌ترین محصولات صادراتی استان دانست و گفت: تاکنون این محصول به کشور عراق صادر می‌شد و هم اکنون با توجه به ناامنی‌های عراق صادرات این محصول با مشکل مواجه شده و در این زمینه مساعدت دولت به شدت احساس می‌شود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال وبختیاری همچنین گفت: ایجاد راه‌آهن چهارمحال و بختیاری و اتصال آن به فلات مرکزی و بنادر جنوبی، صادرات کالا و تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی و صنعتی استان را بهبود می‌بخشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در این مراسم گفت: بخش صنعت و معدن در این استان دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه فراوانی است. سیدمحمدرضا سیدنبوی با بیان اینکه تامین نقدینگی، سرمایه در گردش، تسهیلات بانکی با بهره مناسب، ساماندهی مالیات و بیمه از مهم‌ترین دغدغه‌های صنعتگران استان است، گفت: بخش صنعت و تولید در کشور طی چندسال اخیر با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده است. سیدنبوی یکی ازمشکلات صنایع را بهره بالای تسهیلات بانکی عنوان کرد و گفت: بهره بانکی با نرخ بین ۲۲ تا ۲۸ درصد، توجیهی برای کار و تولید ندارد. سیدنبوی گفت: مالیات بر ارزش افزوده، عوارض مختلف و برخی مشکلات تامین اجتماعی باعث توقف فعالیت‌های تولیدی در کشور به خصوص در صنایع و واحدهای تولیدی کوچک استان شده است. به گفته وی، زیرساخت‌های تولید در چهارمحال و بختیاری مهیا است ولی از آنها استفاده بهینه نمی‌شود. اسماعیل عامری گلستان، معاون برنامه‌ریزی و راهبردی استانداری چهارمحال‌وبختیاری نیز گفت: هم اکنون ۹۳۷ طرح صنعتی نیمه‌تمام و نیمه‌فعال در استان وجود دارد که تکمیل و فعال‌سازی این واحدها به ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.