خبرگزاری مهر: مدیر عامل شرکت مادرتخصصی توانیر با ابراز نگرانی از رشد مصرف برق در کشورمان، استمرار این روند را فاجعه‌ای در این حوزه دانست و گفت: رقمی بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سوخت، سالانه در داخل نیروگاه‌ها می‌ریزیم تا برق تولید کنیم. همایون حائری با اشاره به اینکه باید به این سمت برویم که مصرف برق مردم را منطقی کنیم، اظهار کرد: منطقی کردن به این معنی نیست که رفاه مردم را بگیریم، چراکه اگر جامعه به سمت توسعه ملی حرکت کند رفاه اجتماعی برای ما خیلی مهم بوده و اولین اقدام در این راستا منطقی و درست مصرف کردن است. مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توانیر با بیان اینکه برای کاهش مصرف برق باید اقدامی صورت گیرد و جلوی این روند را بگیریم، افزود: با این روند مصرف در کشور باید همکاران ما در صنعت برق دنبال این باشند که سالانه چهار تا پنج هزار مگاوات نیروگاه را بتوانند احداث کنند. حائری افزود: یکی از مواردی که باعث می‌شود مصرف ما رشد پیدا ‌کند پایین بودن قیمت است، در حالی که در کنار پایین بودن قیمت برق در کشور باید بحث مدیریت تقاضا و درست مصرف کردن را داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت مادرتخصصی توانیر در بخش دیگری از سخنان خود درمورد برنامه‌های این شرکت برای حمایت از سرمایه‌گذاری در صنعت برق افزود: سیاست ما حمایت از سرمایه‌گذاران است، چرا که به نظر می‌رسد بخش خصوصی در کشور جایگاه خاصی پیدا کرده و از این به بعد باید بخش خصوصی در کشور نیروگاه احداث کند.

حائری ادامه داد: اصل ۴۴ قانون اساسی برای ما در صنعت برق یک اصل مهم و بزرگ است و صنعت برق در این مسیر حرکت کرده که از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این صنعت حمایت کند.

وی با بیان اینکه احداث نیروگاه‌های کوچک در استان‌های مختلف کشور سرمایه زیادی نمی‌خواهد، عنوان کرد: برای احداث این نیروگاه‌ها از همه سرمایه‌گذاران حمایت خواهیم کرد، چرا که آینده صنعت برق در گرو همین نیروگاه‌هایی است که توسط بخش خصوصی واقعی احداث می‌شود. وی با بیان اینکه سالانه پنج هزار مگاوات نیروگاه با صرف پنج میلیارد دلار در کشور احداث می‌شود، افزود: سالانه برای تولید ۲۶۰ میلیارد کیلووات ساعت برق حدود ۶۵ میلیارد لیتر سوخت معادل در این واحدها می‌ریزیم تا برق تولید کنیم.

مدیر عامل شرکت مادرتخصصی توانیر با بیان اینکه واقعیت این است که ما منابع ملی را از دست می‌دهیم و تلفات در این بخش زیاد است، تصریح کرد: با استمرار این روند نسل آینده را از این منابع بی‌نصیب می‌کنیم.