گروه بنگاه‌های اقتصادی: مالاوی قطب تولید تنباکوی قاره سیاه آمادگی خود را برای تامین نیاز تنباکوی ایران اعلام کرد. روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی مالاوی در دیدار با معصوم نجفیان، مدیرعامل شرکت دخانیات ایران علاوه بر واردات تنباکو، برای راه‌اندازی خط تولید سیگار از سوی ایران در این کشور نیز اعلام آمادگی کرد. براساس بررسی‌های صورت گرفته نیاز سالانه کشور به توتون حدود ۳۰ هزار تن است که در حال حاضر ۱۰ هزار تن از تولید داخل کشور تامین می‌شود و ۲۰ هزار تن مابقی از خارج تامین می‌شود.

براساس تکلیف وزیر صنعت، معدن و تجارت، شرکت دخانیات یکی از برنامه‌های مهم و اساسی خود را به سمت کاشت توتون و صادرات این محصول استراتژیک برده است. اگر کشت توتون مورد حمایت متولیان امر قرار گیرد، می‌تواند به صورت اساسی برای کشور ارزآوری داشته باشد. برای نمونه، میزان سرانه مصرف سیگار در روسیه ۲۵۰۰ نخ است که این کشور به خاطر شرایط اقلیمی نمی‌تواند کشت توتون داشته باشد و ایران می‌تواند به تامین‌کننده توتون موردنیاز این کشور تبدیل شود. در حال حاضر شرکت دخانیات ایران ۶ هزار هکتار اراضی تحت کشت توتون (با تولید حدود ۱۰هزار تن) در استان‌های گلستان، مازندران، گیلان، کردستان و آذربایجان غربی و ۱۱۰۰هکتار اراضی برای کشت تنباکو در استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، فارس، مرکزی و بوشهر را در اختیار دارد. با توجه به مصرف سالانه بیش از ۶۵ میلیارد نخ سیگار در کشور، نیاز به توتون با توجه به خرمن‌های موجود و لزوم استفاده حداقل حدود ۵۰ درصدی توتون‌های داخلی در خرمن، کشت و تولید حدود ۳۰ هزار تن توتون در کشور ضروری است که در حال حاضر تنها یک ‌سوم میزان اعلام شده در کشور تولید می‌شود. معصوم نجفیان، مدیرعامل شرکت دخانیات ایران در خصوص تامین تنباکوی مورد نیاز از کشور مالاوی گفت: کیفیت توتون‌های بارلی تولید مالاوی بسیار بالا بوده و حتی از توتون تولید زیمبابوه نیز کیفیت بالاتری دارد. ما سال قبل ۵۰۰ تن توتون از مالاوی وارد کردیم و امسال نیز همین مقدار واردات را خواهیم داشت. برای سال‌های آینده قصد داریم تنوع واردات توتون از مالاوی را افزایش دهیم.

به گفته نجفیان، صنعت دخانیات ایران وارد تولید سیگار با فناوری نانو شده است، که حرکتی بسیار مهم در راستای ارتقای کیفیت تولیدات است که با تولید و ارتقای کمی و کیفی محصول با فناوری نانو درصدد بسترسازی و ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید باشیم تا بتوانیم با تکیه برالگوها و فناوری‌های نوین تولیدی در ارتقای صنعت دخانیات نقش اساسی و محوری را در بازار دخانیات ایفا کنیم.

وزیر کشاورزی مالاوی نیز در این باره اظهار کرد: مالاوی سالانه حدود ۱۸۰ هزار تن تولید توتون دارد و ما این آمادگی را داریم که توتون موردنیاز ایران را تامین کنیم. میزان صادرات توتون به ایران نیز بستگی به توافق بین دو کشور دارد. وی افزود: کشور مالاوی از نظر سیاسی کشور با ثباتی است و از اقتصاد آزاد برخوردار است از این رو هر کشور و شرکتی می‌تواند از مالاوی تنباکو بخرد. وزیر کشاورزی مالاوی تصریح کرد: علت سفر ما به ایران برای این است که به‌رغم اینکه مالاوی تنباکوی زیادی تولید می‌کند اما تولید کننده سیگار نیست از این رو از کشور شما دعوت می‌شود که خط تولید سیگار را در این کشور راه‌اندازی کنید. نجفیان در پایان خاطرنشان کرد:صنعت دخانیات ایران واردتولید سیگار با فناوری نانو شده است و حرکتی بسیار مهم درراستای ارتقای کیفیت تولیدات است. با تولید و ارتقای کمی و کیفی محصول با فناوری نانو درصدد بسترسازی و ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید هستیم تا بتوانیم با تکیه بر الگوها و فناوری‌های نوین تولیدی درارتقای صنعت دخانیات نقش اساسی و محوری را در بازار دخانیات ایفا کنیم.