گروه صنعت و معدن: رئیس سازمان مدیریت صنعتی از برگزاری هفدهمین همایش معرفی ۱۰۰ شرکت برتر IMI- ۱۰۰ در بهمن‌ماه سال جاری خبر داد. علی کرمانشاه در نشست خبری افزود: ۹۷ درصد صادرات غیرنفتی و ۵ درصد اشتغال در دست ۵۰۰ شرکت برتر کشور است و به همین ترتیب ۱۰ شرکت برتر ۸۴ درصد صادرات را در اختیار دارند. کرمانشاه افزود : اگر مسائل و مشکلات ۱۰۰ شرکت برتر حل شود گویی ۵۰ درصد صادرات غیرنفتی رونق گرفته است. وی در ادامه ذی‌نفعان این ارزیابی را شامل چند گروه دانست و اضافه کرد: اولین ذی‌نفع خود شرکت‌ها هستند و می‌توانند خودشان را با سال‌های قبل و نیز با رتبه سایر شرکت‌ها مقایسه کنند.

وی افزود: به‌عنوان مثال ۶ شرکت خودروساز ۸۸ رتبه افت کرده‌اند و چرایی این مساله و گرایش به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خدماتی، بانک‌ها و بیمه و... اهمیت دارد .

کرمانشاه تصریح کرد: شاید برای برخی شرکت‌ها امکان ادغام و همکاری فراهم باشد؛ چرا که امروزه شرکت‌های بزرگ به صورت شبکه‌ای کار می‌کنند و اگر شرکت‌ها می‌خواهند که مزیت رقابتی داشته باشند باید استراتژی بزرگ‌تر شدن نیز داشته باشند.

وی دولت و سیاست‌گذاران را ذی‌نفع بعدی این رتبه‌بندی دانست و گفت: در شرایط رکود اقتصادی سهم ۱۰ شرکت برتر برای تاثیرگذاری در اقتصاد بسیار مهم است.

کرمانشاه پژوهشگران و سرمایه‌گذاران جدید و مردم را از جمله ذی‌نفعان برشمرد و اضافه کرد: سازمان مدیریت صنعتی آماده است که به شرکت‌ها خدمات مشاوره‌ای و آموزشی در زمینه پیشرفت‌های اقتصادی و شغلی ارائه کند.

رئیس سازمان مدیریت صنعتی تصریح کرد: در کنار این رتبه‌بندی که الگوگیری از فورچون ۵۰۰ است، رتبه‌بندی‌های دیگری نیز در کشور انجام می‌شود که بیشتر شاخص‌های کیفی را در نظر دارد. احمد درویش، مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر با اشاره به ارزیابی شرکت‌ها بر اساس ۲۸ شاخص مورد نظر گفت: امسال برای اولین بار کف فروش شرکت‌ها را از ۴۰ میلیارد تومان به ۲۰ میلیارد تومان کاهش دادیم تا شرکت‌های کوچک‌تری که تمایل دارند بتوانند در این رتبه‌بندی شرکت کنند. وی افزود: این اقدام به دنبال درخواست بنگاه‌های اقتصادی کوچک‌تر و با هدف توسعه بانک اطلاعاتی انجام شد.

درویش با اشاره به افزودن شاخص صادرات در سال گذشته افزود: این شاخص به دلیل اهمیتی که در اقتصاد کشور دارد سال گذشته اضافه شد و در بسته اقتصادی اخیر دولت هم روی این شاخص تاکید ویژه‌ای شده و دولت می‌تواند به این ترتیب و با اهمیتی که این عامل در اقتصاد دارد افت و خیز شرکت‌ها را رصد کند. به گفته وی، با وجود پایین آوردن کف شاخص فروش از ۴۰ میلیارد تومان به ۲۰ میلیارد تومان، شرکت‌های مشاوره‌ای هنوز نتوانسته‌اند در این رتبه‌بندی شرکت کنند.