گروه صنعت و معدن: مجتبی خسروتاج، معاون بازرگانی داخلی و قائم‌مقام مسائل بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور در بین فعالان صنعتی عضو پارلمان بخش خصوصی، صادرات غیرنفتی را یکی از راهکارهای اصلی برون رفت از وضعیت رکودی دانست و گفت: برای خروج از رکود در قدم اول و توسعه اقتصادی در گام‌های بعدی، اولین نکته‌ای که باید مدنظر قرار گیرد، افزایش حجم صادرات غیرنفتی است. وی توضیح داد: اتکای صرف به صادرات نفت و فرآورده‌های آن موضوعی است که سال‌ها است مورد نقد قرار گرفته و از سوی دیگر تکیه بر صادرات محصولات کشاورزی به دلیل طولانی بودن فرآیند آماده‌سازی زمین تا رسیدن به محصول به‌طور قطع اهداف اقتصادی کشور را محقق نمی‌کند. به این ترتیب باید تمرکز اصلی را بر تولید صادرات محور محصولات صنعتی بگذاریم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، این مقام مسوول ظرفیت صادرات محصولات پتروشیمی را افزون بر ۱۲ میلیارد دلار ارزیابی کرد و گفت: رسیدن به این میزان صادرات در محصولات پتروشیمی به‌دلیل زیرساخت‌هایی است که در دولت‌های سازندگی و اصلاحات ایجاد شده است. در غیر این صورت هیچ‌گاه امروز به این میزان صادرات دست پیدا نمی‌کردیم. وی خاطرنشان کرد: از آنجا که به دلیل مسائل خاص اقتصادی، با محصولات پتروشیمی به عنوان یک حوزه صادراتی برخورد کردیم، حال خیلی سخت می‌توانیم فعالان این بخش را به عرضه محصولاتشان در بورس کالا مجبور کنیم. به همین دلیل شاهد مشکلات اخیر بودیم. خسروتاج افزود: ازسویی دولت یازدهم قصد دارد از اقدامات تعزیراتی استفاده نکند، چرا که مخالف صددرصد این موضوع است. قائم‌مقام مسائل بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در واکنش به انتقاد یکی از اعضای کمیسیون مبنی بر مواد مطرح‌شده در بخشنامه ابلاغی وزارتخانه در تاریخ ۱۲ تیر سال جاری مبنی‌بر محاسبه محصولات پتروشیمی برای صنایعی که از پتروشیمی به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند، براساس نرخ ارز آزاد، توضیح داد: رویکرد دولت، حرکت به سمت تک نرخی کردن ارز است؛ چراکه آثار و منافع بیشتری برای نظام اقتصادی کشور به دنبال دارد. وی ادامه داد: باید فضا را برای سرمایه‌گذاری بیشتر فراهم کرد. به‌همین دلیل نمی‌توانیم صادرات پتروشیمی را محدود یا آن را مشمول نرخ‌گذاری کنیم.

در ادامه علی اشرف افخمی، مدیرعامل بانک صنعت و معدن ‌نیز با بیان اینکه بانک‌ها روزهای خوبی را پشت‌سر نمی‌گذارند، گفت: محدودیت منابع مهم‌ترین معضل بانک‌ها است. بانک صنعت و معدن منبع درآمدی زیادی ندارد و این موضوع مشکل‌ساز شده است. این بانک دولتی بوده و نمی‌تواند برای بالا بردن منابع خود، شریک بگیرد. از طرف دیگر تحریم‌ها اجازه نمی‌دهد که از منابع خارجی استفاده کنیم، بنابراین تنها راه حل، افزایش سرمایه است. افخمی عنوان کرد: البته با صحبت‌های بسیاری که با مقامات و مسوولان نظام داشتیم خوشبختانه امروز همه به این باور رسیدند که بانک‌ها ناچار به افزایش سرمایه هستند و حال روی منابع این موضوع مذاکره می‌کنند.